Nette behandeling van boventallige medewerkers
“KPN had deze mensen ook gewoon op straat kunnen zetten. Maar dat is niet des KPN’s zegt Ingrid Mol, projectdirecteur van de mobiliteitsshops. “KPN heeft altijd goed voor zijn medewerkers gezorgd. Ik werk er zelf al twaalf jaar en heb het bedrijf altijd als zeer sociaal ervaren. Het is heel extreem dat er nu zoveel mensen worden ontslagen. Het minste wat je kan doen, is die goed begeleiden. Daarnaast zijn er natuurlijk afspraken gemaakt met de vakbonden. Er is een goed sociaal plan waar deze shops een gevolg van zijn.” Ontslagen medewerkers krijgen in de mobiliteitsshop een voorlichtingssbijeenkomst en een persoonlijk intakegesprek. Medewerkers van KPN Mobiliteit Shop werken er samen met adviseurs van Randstad en Start, waarmee de mobiliteitscentra (onder regie van KPN) zijn opgezet. Het is de bedoeling dat mensen door deze begeleiding zo snel mogelijk weer een baan vinden. “Als mensen hier komen, zijn ze vaak vol emoties. Sommigen zijn nog helemaal niet toe aan een nieuwe baan. Die begeleiden we ook, we hebben diverse trainingen ontwikkeld, onder andere een cursus persoonlijke oriëntatie. Als men maar niet thuis gaat zitten peinzen, we helpen ze wel met nadenken over hoe ze verder willen.” Leren solliciteren In de mobiliteitsshop is een ruimte met een grote leestafel en pc’s. Hier kunnen mensen de kranten doorspitten en vacatures op internet bekijken. KPN maakte zelfs een eigen, besloten site waarop externe vacatures staan. Er stroomden al vacatures van andere bedrijven binnen toen KPN aankondigde mensen te gaan ontslaan. En nog steeds bieden bedrijven elke dag tientallen vacatures aan. Na een screening door de adviseurs van de mobiliteitsshops worden ze op de site geplaatst. “Daarnaast organiseren we banenmarkten. De eerste is straks in Amsterdam, waar werkgevers uit de regio zich kunnen presenteren.” De mobiliteitsshops zijn vier weken geleden geopend, dus het is nog wat vroeg om te zeggen of ze effectief zijn. “We hebben nu bijvoorbeeld in de vestiging Den Haag 26 mensen aan een nieuwe baan geholpen. Geen uitzendwerk, echt werk voor de langere termijn.” Het doel is binnen een half jaar de helft van de bemiddelden te plaatsen. “Dat is wel reëel, we hebben het op grond van onze ervaring zo ingeschat.” Niemand is overigens verplicht van de mobiliteitsshops gebruik te maken, maar deze eerste weken hebben al 2200 medewerkers bij de shops aangeklopt. Dirk-Jan van Weezel was projectleider bij KPN op een IT-gerelateerd project. Het was voor hem geen verrassing dat zijn functie overbodig werd en hij deed al wat sollicitatiebrieven de deur uit. Toch heeft hij ook de hulp ingeroepen van de mobiliteitsshop. “Als de mogelijkheid voor begeleiding er is, dan moet je er natuurlijk gebruik van maken! De shop biedt een aantal modules aan, die ik wil volgen. Vooral over solliciteren, want dat heb ik nog nooit gedaan. Ik ben er altijd zo’n beetje ingerold.” Hij ziet het banenzoeken met vertrouwen tegemoet, zo zegt hij. “Ik heb eigenlijk alles wel mee: mijn leeftijd, opleiding en werkervaring. Ik zoek rustig de baan die bij me past.” KPN heeft de begeleiding van ‘boventalligen’ heel grondig aangepakt, zo blijkt uit de mobiliteitsshops. Hoe gaan andere bedrijven hiermee om? Sommigen hebben zo’n beleid niet nodig, omdat er (bijna) geen boventalligen zijn. Leen Plug, directeur CMG diensten: “Je hebt natuurlijk altijd te maken met de vraag uit de markt. Wij moeten daar ons aanbod op afstemmen en als bepaalde functies meer worden gevraagd dan je kan aanbieden, dan probeer je mensen bij te scholen. Dat speelt nu wat meer dan anders, maar het is voor ons geen aanleiding mensen te ontslaan.” Gedwongen afscheid Dienstverlener Ordina moet helaas wel gedwongen afscheid nemen van een groep medewerkers. Ordina heeft een outplacementbeleid, al gaat dat niet zo ver als bij KPN. Peter Rademakers, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor onder meer het personeelsbeleid, wil geen cijfers noemen want het bedrijf zit vlak voor de presentatie van de jaarcijfers. “Maar bij ons gaat het gelukkig wel om veel minder mensen dan bij KPN.” Ordina legt momenteel de laatste hand aan de inrichting van een mobiliteitscentrum, dat mensen aan een andere baan probeert te helpen. Met behulp van de binnen het bedrijf aanwezige kennis van opleidingen en de arbeidsmarkt, worden medewerkers daar begeleid. “Zowel in het zoeken van een andere baan als in het afscheid nemen van Ordina. Want ook dat is iets waar mensen steun bij kunnen gebruiken.” Ook Ordina denkt dat het niet al te moeilijk is om andere banen voor boventallige medewerkers te vinden. “Onze klanten benaderden ons al met potentiële vacatures toen ze hoorden dat er ontslagen zouden vallen.” Toegegeven, er is door de afnemende economische groei minder vraag dan voorheen, maar er blijven voldoende vacatures op ICT-gebied. Of mensen met bepaalde functies gemakkelijker herplaatsbaar zijn dan anderen, kan Rademakers nog niet zeggen. Hij denkt trouwens dat dat eerder met de mens dan met de functie te maken heeft. “Het gaat er toch om welke ervaring men heeft. En of men zich goed kan presenteren.” Bij dat laatste kan het mobiliteitscentrum een handje helpen, bijvoorbeeld met een cursus solliciteren. Ingrid Mol, projectdirecteur van de mobiliteitsshops die KPN heeft ingericht om zijn ontslagen medewerkers op een nette manier het bedrijf uit te helpen. foto: herman zonderland