NOB verkoopt deel 'Nieuwe Media'
Het omroepproduktiebedrijf wil zich terugtrekken op de facilitaire kerntaken. Daarom zet de organisatie de activiteiten van ‘Nieuwe Media’ die eindproducten opleveren, in de etalage, zo meldt het bedrijf. Het resterende deel van ‘Nieuwe Media’ voegt NOB samen met de onderdelen die zich richten op uitzendingen en verbindingen. Dit nieuw te vormen bedrijfsonderdeel gaat samenwerken met Interxion en Ericsson aan een multimedia-distributieplatform. Samen met hostingbedrijf Interxion en met het Nederlands Audiovisueel Archief NAA, wil NOB komen tot een digitaal multimediaplatform. Dat moet omroepen ondersteunen bij het distribueren van hun uitzendingen via verschillende media, waaronder breedbandinternet, DVB (digital videobroadcasting) en mobiele telefonie. NOB leed het afgelopen jaar een verlies van 16,6 miljoen gulden. Ofschoon grote producties als Euro 2000 en de Olympische Spelen een omzetstijging van 12 procent tot 653 miljoen opleverden, kost de reorganisatie die het bedrijf eerder dit jaar inzette veel geld. De voorgenomen privatisering is uitgesteld tot NOB eerst een aantal 'interne verbeteringen' heeft aangebracht. De privatisering staat op zijn vroegst in 2002 op de agenda. (tdo)