Nog de nodige reserves ten aanzien van software-as-a-service
Er leven ook de nodige reserves. De meest genoemde reden om niet te investeren in dergelijke toepassingen is dat de huidige softwareoplossingen voldoen aan de eisen die de organisatie heeft gesteld en dat het gebruik van SaaS daarom geen toegevoegde waarde zou opleveren. Deze motivatie keert met name terug bij kleinere vestigingen, met minder dan vijftig medewerkers. Bij eerdere onderzoeken in 2008 en 2007 was dit ook al de voornaamste bedenking.
Onbekendheid met SaaS speelt ook een voorname rol. De spontane bekendheid met SaaS, het aandeel functionarissen dat de term minimaal van naam zegt te kennen zonder nadere uitleg te hebben gekregen, bedraagt 33 procent. In 2008 was dat 35 procent. Destijds werd de markt echter in kaart gebracht voor vestigingen met minimaal twintig werknemers. Nu is de markt geschetst vanaf tien werknemers. Wanneer de resultaten van vestigingen met minder dan twintig werknemers buiten beschouwing worden gelaten, bedraagt de spontane naamsbekendheid dit jaar 45 procent.