Overslaan en naar de inhoud gaan

OC&W geeft stokje aan scholen

Dat stelde F.C. Gronsveld, directeur ICT bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, woensdag tijdens het congres De Digitale School in Uitvoering.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Nu vrijwel alle scholen in het basis- en voortgezet onderwijs hun ICT-infrastructuur behoorlijk op orde hebben, is het tijd voor een verdere invoering van ICT. Dat betekent vooral dat ICTnu meer als didactische component gebruikt zal worden. Veel docenten maken echter weinig aanstalten om de pc echt in de les te gebruiken. Gronsveld: “Zij stellen dat ze te weinig tijd hebben om met de pc te experimenteren en dat is begrijpelijk, want ze hebben het ook echt druk. Maar het zal toch moeten! Het ministerie kan daarin nog maar weinig doen. Wij bieden cursussen aan en veel meer kunnen we niet doen. Hierin hebben de schoolbesturen en -directies een centrale rol. De belofte van ICTin het onderwijs is groot, maar kan alleen waargemaakt worden met voldoende aandacht van directies en besturen.” Hij benadrukte daarbij dat scholen wel veel vrijheid moeten houden bij de verdere invoering van ICT. Maar besturen moeten zo veel mogelijk samenwerken met andere scholen. “Ontwikkel je niet tot een tweede ‘Zoetermeer’ (het ministerie zelf, red.).” De handen ineen Dat besef is echter nog niet tot alle scholen doorgedrongen. Uit een onderzoek dat de Stichting ICT op School door het Nipo heeft laten doen onder bestuursleden van ruim vijfhonderd scholen uit het basis- en voortgezet onderwijs blijkt dat een behoorlijk aantal schoolbesturen inderdaad de handen ineen slaat. Dat geldt vooral voor de basisscholen, waar bijna de helft samenwerkt. In het voortgezet onderwijs gaat het echter slechts om 30 procent. De samenwerking betreft vooral de technische infrastructuur, gezamenlijke inkoop van producten en diensten en beheer/onderhoud. Hoopgevend is wellicht dat de besturen wel steeds beter het belang inzien van ICT. Zij behandelen het onderwerp in de helft van het aantal vergaderingen. De Stichting ICT op School begint een onderzoek naar alternatieven voor Microsoft-software die geschikt zijn voor gebruik in het onderwijs. Aanleiding hiervoor zijn de prijsverhogingen die Microsoft heeft doorgevoerd voor het onderwijs. De Stichting kwam hier vorige maand fel tegen in opstand.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in