Onderwijs geeft nlTree slechts een magere voldoende
Volgende maand moet nlTree contractueel alle scholen in het land hebben aangesloten op Kennisnet. De laatste tientallen, meest perifere, basisscholen krijgen een satellietverbinding omdat de kabel te ver weg ligt. De overige bijna twaalfduizend onderwijsinstellingen zijn de afgelopen jaren aangesloten op de kabel van de kabelmaatschappij in hun regio. Een aantal kabelaars, waaronder Essent, Priority (UPC) en Casema, vormen samen nlTree, dat verantwoordelijk is voor de aansluiting op Kennisnet, beheer van de infrastructuur, en de contacten en contracten met de scholen. De Stichting Kennisnet, waarvan onderwijsorganisaties het bestuur vormen, is verantwoordelijk voor de Kennisnet-portal en het initiëren van toepassingen en het vergaren van content. Dienstverlening Nipo voerde de afgelopen maanden een enquête uit onder de scholen in opdracht van de Stichting Gebruikersgroep Kennisnet VO waarbij VO staat voor voortgezet onderwijs. Een lange lijst met vragen moest inzicht geven in het niveau van de dienstverlening van nlTree. Geheel in de geest van het onderwijs worden de bevindingen vertaald in rapportcijfers. Het streven van elke organisatie moet minimaal een 7 zijn, stelt Nipo. nlTree krijgt een 6,3, waarbij het grote aandeel (87 procent) van het primair onderwijs (PO) in de responsgroep gunstig uitpakt voor het eindcijfer. Het VO oordeelt aanmerkelijk negatiever en komt op een eindcijfer van 5,6 uit. Wanneer het eindcijfer een afspiegeling zou zijn van het aantal leerlingen in plaats van het aantal instellingen, zou er nauwelijks een voldoende uitgerold zijn. De grootste moeite hadden de scholen met de gebrekkige communicatieve vaardigheden van nlTree. Scholen waren vooraf vaak niet op de hoogte van de voorbereidingen die ze zelf moesten treffen, van de aansluitprocedure en wie het karwei kwam uitvoeren. Een kwart van de aansluitingen werd niet op de afgesproken datum opgeleverd en bij 10 procent van de scholen klopten de specificaties niet. Scholen klagen over het niet nakomen van afspraken, de lange doorlooptijden en de bruikbaarheid van de helpdesk. Interne netwerk 40 Procent ondervond problemen met het aansluiten van het interne netwerk op Kennisnet. Nu vrijwel alle scholen zijn aangesloten, moet het gros van deze problemen tot het verleden behoren. Het functioneren van de aansluiting scoort een 6,9 (VO 6,6). Driekwart van de pc’s op de scholen heeft een Kennisnet-verbinding. Ruim 60 procent van de scholen had het afgelopen jaar te maken met storingen, een normaal cijfer voor locaties met een intensief internetgebruik volgens de Nipo-onderzoekers. De helft van de storingen lag overigens op het eigen netwerk. Probleem is echter dat de ‘technische bemanning’ op de scholen niet voldoende geëquipeerd is. Vooral op de basisscholen is de ICT-coördinator meestal nog een docent die ooit uit liefhebberij die paar 486-pc’s onder zijn hoede nam en zich nu verantwoordelijk gesteld ziet voor een heus netwerk met enkele tientallen pc’s met randapparatuur. Uit de enquête blijkt dat de meeste ICT-coördinatoren heel wat privé-uren aan hun bijbaan kwijt zijn. Eén op de vijf coördinatoren heeft officieel zelfs helemaal geen uren voor ondersteunende ICT-werkzaamheden. Bovendien ontbreekt het hen aan kennis om storingen te kunnen analyseren. De ICT-verantwoordelijken willen dan ook bijscholing op gebied van beheer, beveiliging en besturingssystemen. Het ontbreekt de scholen echter aan het geld om meer uren vrij te maken voor beheer of er iemand extra voor in dienst te nemen. Duidelijk is dat het ICT-beheer binnen het onderwijs toe is aan een professionaliseringslag. Is het percentage storingen volgens Nipo ‘gemiddeld’, het aantal klachten is zorgwekkend. Een klacht in nlTree-vocabulaire is een storing die niet wordt opgelost of zich herhaaldelijk voordoet. nlTree meet weinig klachten, toch meldt 21 procent van de scholen dat ze het afgelopen jaar te maken had met klachten. nlTree telt echter alleen schriftelijk gemelde klachten, terwijl de scholen de klachten telefonisch melden. De afhandeling van klachten kreeg dan ook het laagste rapportcijfer, namelijk 5,3. Het VO geeft zelfs een 4,9. Afwijkend Binnen het VO is sprake van een afwijkende situatie. De meeste scholen hebben een systeembeheerder in dienst en zijn al langer op Kennisnet aangesloten. Hun kritiek ligt meer op het functioneren dan op het communiceren van nlTree. Het percentage onvoldoendes ligt 1,5 tot 2 maal hoger dan het gemiddelde. De lagere beoordeling heeft alles te maken met het feit dat de scholen al langer aangesloten zijn en meer gevorderde toepassingen gebruiken (71 procent). In het PO spreekt 54 procent over ‘beginnend gebruik’ en 11 procent ‘oriënteert zich nog’. Cynisch gezegd: het basisonderwijs verbaast zich nog over de mogelijkheden, terwijl het VO tegen de beperkingen oploopt. nlTree is nu dus wel af van ‘het gezeur’ tijdens de aansluitprocedure, maar kan het komende jaar toenemende kritiek verwachten uit de PO-hoek. Als ze daar over hun verbazing heen zijn.