Overslaan en naar de inhoud gaan

Opgeruimd AND put hoop uit web services

De enorme databases met kaart­ en adresgegevens die het Rotterdamse softwarebedrijf AND het afgelopen decennium heeft opgebouwd, kunnen hun waarde eindelijk weer bewijzen. AND is door een aandelenemissie uit de schulden en het bedrijf wil de rumoerige periode graag achter zich laten. Verhalen over ruziënde aandeelhouders en een frauderende topman zijn historie, als het aan AND ligt.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

AND is vooral bekend door zijn routeplanners, die via cd­roms en websites menig computergebruiker bereiken. Dat het bedrijf zijn gegevens en expertise met succes vaak via andere partijen aanbiedt, is minder bekend. Het oplossen van Gis­problemen voor bedrijven is zo’n activiteit. Voor Essent zorgde AND er bijvoorbeeld voor dat de verschillende elektronische kaarten van de vele fusiepartners ook op detailniveau op elkaar passen ­ handig, als buizen en kabels op elkaar moeten worden aangesloten. Web services Nu wil AND zijn deskundigheid en gegevens met name gaan aanbieden in de vorm van web services. Een voorbeeld: laat werknemers hun kilometerdeclaratie zelf in het HR­systeem van het bedrijf invoeren, waarbij het HR­systeem, bijvoorbeeld van PeopleSoft, via de web service van AND automatisch controleert hoeveel kilometers er bij de opgegeven route behoren. Omdat werknemers de neiging hebben gemiddeld een kilometer of 5 te veel op te geven, scheelt dat per declaratie al gauw 1,30 euro. Dat kan in de loop van een jaar aardig aantikken, meent salesmanager Roland van der Holst. "Bedrijven hebben vaak niet door dat het om gigantische aantallen gaat." AND biedt dit soort controles als web service (onder de naam Geeo.Access) aan voor pakweg 20 cent per keer, dus de rekensom moet snel gemaakt zijn, hoopt Van der Holst. Overheidsinstanties zijn inmiddels verplicht zulke controles uit te voeren. Aan dergelijke mogelijkheden heeft AND de afgelopen drie jaar gewerkt. Het voordeel van het gebruik van het op XML gebaseerde web­servicesconcept is dat in het voornoemde voorbeeld de ontwikkelaars van PeopleSoft en AND niet samen om de tafel hoeven te gaan zitten om deze functionaliteit te integreren; daar zorgen standaarden als Soap en WSDL voor. Samenwerkingsverbanden die AND heeft gesloten met PeopleSoft, Siebel en gereedschappenleverancier BEA liggen dan ook vooral op het vlak van de marketing. Controle Ook een controle van de correctheid van adressen is een functie die AND op deze manier kan aanbieden. "Een bedrijf dat veel contracten verstuurt wil dat die op tijd aankomen", illustreert Van der Horst. Vertragingen door foute of onvolledige adresseringen kunnen door AND worden ondervangen, stelt hij. Ook CRM­gebruikers kunnen trouwens op deze manier hun bestanden opschonen. PeopleSoft­ en Siebel­gebruikers (of van welke andere oplossing dan ook) zullen overigens niet voor iedere check contact hoeven zoeken met de webservers van AND. Voor het gebruik van web services moet er allereerst ‘een cultuur’ zijn, zegt Van der Horst, en de prestaties en de openheid van internet worden ook vaak als een risico gezien. Het onderbrengen van een AND­server bij een gebruikend bedrijf behoort daarom tot de opties. Het enige nadeel daarvan is dat de adres­ en/of stratengegevens minder frequent geüpdate worden. In de hoogtijdagen van het internettijdperk haalde AND zo’n 100 miljoen gulden aan investeringen op, die vooral is gespendeerd aan het verder uitbouwen van de databases. Dat AND die enorme investeringen in adres­ en routegegevens nu vooral via web services te gelde wil maken is een logische stap. Het bedrijf kan op deze manier kleine maar zeer generieke functies aanbieden, die zeer betrouwbaar moeten zijn en daardoor veel beter en goedkoper door een gespecialiseerde partij kunnen worden verricht. De aanpak is mede het resultaat van overleg met deskundigen van Gartner. "Ze stellen de juiste vragen", zegt CEO Maarten Oldenhof, die sinds eind vorig jaar AND leidt. Chaos Op het hoogtepunt had AND zevenhonderd mensen in dienst op 34 locaties. "Een chaos", zegt Van der Horst daarover. Nu bestaat AND uit twee locaties: in Rotterdam zijn 25 mensen werkzaam en in het Indiase Pune zijn honderd ontwikkelaars aan het werk. Oldenhof kan zich na de reorganisatie en het via een aandelenemissie afhandelen van het schuldenprobleem, gaan richten op het uitbouwen van winstgevende activiteiten. "In de goede tijd is er veel geld opgehaald en in de database geïnvesteerd, maar is er niet bepaald nagedacht over de producten. Daar hebben we nu wel tijd voor."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in