OPINIE: Blaming the provider

Natuurlijk weten we allemaal dat de arrogantste x procent dat niet doet. En daarom is het verstandig ze te dwingen. Natuurlijk, lamlendig van Vodafone dat ze dat verzuimde. Maar die vaststelling en het bijbehorende excuus mag niet het eindpunt van de redenatie zijn. Hoe komt het dat eigenaren van informatie databeveiliging zien als verantwoordelijkheid van een ander? Hoe zien organisaties toe op de databeveiligingsmoraal van medewerkers? Kan vertrouwen op dienstverleners en technologieleveranciers een beveiligingsstrategie zijn?
Zeker in het onderhavige geval van de bewindslieden lijkt het meer voor de hand te liggen dat de IT-afdelingen van de departementen hun gebruikers op dit punt begeleiden en coachen. En dat de AIVD - onder meer door middel van ‘legal hacking’ - fanatiek controleert, en mankementen aan de Kamercommissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten rapporteert.
En de wake-up-call geldt natuurlijk net zo zeer voor het bedrijfsleven. Mijn advies aan aandeelhouders en raden van commissarissen is: neem geen genoegen met het bestaan van beveiligingsprocedures, zelfs niet met de naleving ervan. Verlang dat het feitelijke resultaat ervan wordt getoetst, voor dat terroristen of cybercrimelen het doen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee