Overslaan en naar de inhoud gaan

Opta biedt consumenten prijsvergelijking

De telecomtoezichthouder Opta gaat zich meer richten op consumenten. De Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit gaat vanaf morgen op een speciale website tarieven van de verschillende belbedrijven op een rijtje zetten.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Met ingang van donderdag kan de consument ook voor zijn lokale telefoontjes bij KPN's concurrenten, zoals Tele2 en One.Tel, terecht. Daarom komt er een beperkte campagne. De Opta is tot deze stap gekomen omdat er per 1 augustus ook concurrentie mogelijk is op de markt voor lokale telefoongesprekken. Hiermee is 60 procent van de gesprekskosten in Nederland gemoeid. KPN heeft van alle vaste aansluitingen nog ongeveer 95 procent in handen. KPN is niet blij met de actie van de Opta. De voormalige monopolist vindt prijsvergelijkingen geen taak voor een toezichthouder. "We vinden het niet leuk. Het is meer iets voor gespecialiseerde internetsites." De Opta zegt dat KPN geen gegevens heeft verstrekt. Telecomaanbieder Tele2 heeft al aangekondigd per 1 augustus bijna al zijn tarieven voor zowel lokaal als interlokaal bellen te verlagen. Concurrent KPN maakte juist bekend diverse gespreks- en abonnementstarieven te verhogen. (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in