OTRwaarschuwt tegen B2B
Belangrijker is dat Europese bedrijven veel sterker dan Amerikaanse lijden aan de perceptie dat B2B niet werkt. 30 Procent van de respondenten verwachtte binnen een jaar iets terug te zien van de investering in B2B. In de VS ligt dat percentage op 60. Het MKB loopt nog verder achterop. Volgens diverse overheidsadviesdiensten voor het MKB is 90 tot 95 procent van het MKB niet klaar voor B2B-e-commerce. Belangrijke hindernissen zijn het gebrek aan technische kennis en de onzekere economische situatie. Toch zal e-commerce tussen Europese bedrijven de komende paar jaar volgens OTR met 60 procent per jaar toenemen. Een belangrijke stimulans voor bedrijven zijn de potentiële kostenreducties. Daarnaast zien directies in B2B een middel om hun bedrijfsprocessen te stroomlijnen en hun bedrijf geschikt te maken voor de 24-uurs-economie. Overtrokken Verwachtingen ten aanzien van de voordelen van B2B-e-commerce zijn echter vaak overtrokken, waarschuwt OTR Group. Het is zeker onder leveranciers van software voor e-commerce en elektronische marktplaatsen niet ongewoon om besparingen van 40 procent of meer in het vooruitzicht te stellen. Uit onderzoek blijkt dat een besparing van 10 à 15 procent al heel mooi is. Het potentieel blijkt overigens wel afhankelijk van de branche. De grootste besparingsmogelijkheden liggen in de elektronicasector, waar een procent of 35 haalbaar is. In de voedselsector en de gezondheidszorg is het besparingspotentieel met 5 procent een stuk kleiner. De besparingen rechtvaardigen de investering in elektronisch zakendoen tussen bedrijven niet snel, berekent OTR Group. Bij besparingen van 15 procent van de totale met inkoop gemoeide kosten zal men minstens honderdduizend transacties met een waarde van ten minste 300 euro elektronisch moeten afhandelen om de investering te rechtvaardigen.