Overslaan en naar de inhoud gaan

Overheidssites nog niet favoriet

De overheid probeert de burger met rationele argumenten naar het internet te lokken als die contact met de overheid wil. Dat lijkt niet te werken. Uit het promotieonderzoek blijkt dat emoties en gewoonten in eerste instantie de keuze bepalen. Sommige burgers grijpen altijd naar de telefoon, anderen gaan steeds maar weer naar de balie. Rationeel kiezen doet een burger pas in tweede instantie.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Volgens Pieterson zal het effectiever zijn als de overheid in haar campagnes voor internetgebruik appelleert aan emotionele componenten. Bijvoorbeeld door burgers te wijzen op het gemak, en op de garantie van een adequaat antwoord als zij hun vraag via de overheidswebsite stellen.

Volgens e-overheid is er nog wel winst te behalen als de overheidssites wat gebruikersvriendelijker worden. De grote hoeveelheden informatie, vaak beperkte zoeksystemen en het wollige taalgebruik op die websites maken dat de burger naar de telefoon grijpt.

Pieterson’s onderzoek werd deels gefinancierd door de sector Onderzoek en Marketing van de Belastingdienst.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in