Overheidssites nog niet favoriet
De overheid probeert de burger met rationele argumenten naar het internet te lokken als die contact met de overheid wil. Dat lijkt niet te werken. Uit het promotieonderzoek blijkt dat emoties en gewoonten in eerste instantie de keuze bepalen. Sommige burgers grijpen altijd naar de telefoon, anderen gaan steeds maar weer naar de balie. Rationeel kiezen doet een burger pas in tweede instantie.
Volgens Pieterson zal het effectiever zijn als de overheid in haar campagnes voor internetgebruik appelleert aan emotionele componenten. Bijvoorbeeld door burgers te wijzen op het gemak, en op de garantie van een adequaat antwoord als zij hun vraag via de overheidswebsite stellen.
Volgens e-overheid is er nog wel winst te behalen als de overheidssites wat gebruikersvriendelijker worden. De grote hoeveelheden informatie, vaak beperkte zoeksystemen en het wollige taalgebruik op die websites maken dat de burger naar de telefoon grijpt.
Pieterson’s onderzoek werd deels gefinancierd door de sector Onderzoek en Marketing van de Belastingdienst.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee