Overslaan en naar de inhoud gaan

Palmtops op het terras: sneller opnemen, meer omzetten

Het is zonnig en het terras van De Waterreus in Scheveningen zit vol. Ook binnen is het druk. “De mensen bij die tafel willen bestellen. Ligt hier nog zo’n apparaat?” vraagt een ober aan zijn collega. Hij loopt naar buiten om de bestelling op te nemen. Daarvoor gebruikt hij geen notitieblokje, maar een omgebouwde palmtop.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

“Sinds wij deze apparaatjes gebruiken is onze omzet met de helft toegenomen”, zegt Gert Barnhoorn. Hij is eigenaar van De Waterreus, een groot restaurant met terras op het strand van Scheveningen. Binnen 250 zitplaatsen, buiten vijfhonderd. Omzet: zo’n 70.000 gulden per dag. “Er zijn drie redenen waarom deze draadloze apparaten voor mij een uitkomst zijn. Ten eerste worden de klanten sneller geholpen, omdat het personeel nu niet meer naar de bar hoeft te lopen om de bestelling door te geven. Als klanten sneller worden geholpen, nemen ze eerder een tweede drankje. Ten tweede sluit je met dit systeem diefstal uit, want obers kunnen niet meer het geld voor het drankje in eigen zak steken. Alles wordt geregistreerd. Bovendien wordt onmiddellijk afgerekend, want het totaalbedrag komt meteen op het display van de handheld. Klanten kunnen dus niet meer weglopen zonder te betalen. Ten derde krijg ik dankzij deze techniek belangrijke managementinformatie. De handhelds zijn gekoppeld aan de overige systemen die ik gebruik, zodat ik bijvoorbeeld precies kan zien wat er over een bepaalde periode is verkocht.” Notitieblokje Ondanks de voordelen van deze automatisering zijn er nog heel wat terrassen waar de bestellingen op een notitieblokje worden genoteerd. “De penetratie van terrasautomatisering is inderdaad niet groot”, vertelt Ferdie Oldebijvank van het voorlichtingsbureau Automatiseringservice Horeca. “Een notitieblokje is natuurlijk goedkoper dan een computersysteem. Maar als je een groot restaurant hebt, dan kan de techniek je al gauw geld opleveren. Personeel blijft zichtbaar voor de klant, die gemakkelijker een tweede bestelling plaatst. In de praktijk blijkt dat de omzet behoorlijk toeneemt.” Een restaurant kan ook toe met minder personeel, een voordeel dat in deze tijden van personeelskrapte zwaar weegt. Oldebijvank merkt dat de vraag naar dit soort systemen toeneemt. Hij adviseert ondernemers met welke bedrijven ze in zee kunnen gaan. “De markt is nogal ondoorzichtig. Sommige bedrijven produceren deze apparaten en software zelf, andere importeren ze. Wij verwijzen naar door het Bedrijfschap Horeca gecertificeerde leveranciers.” De technologie van de draadloze handhelds bestaat al enkele jaren, maar het is pas sinds kort dat het nagenoeg zonder storingen werkt, zo vertelt Oldebijvank. Gewald Baremans kan dat beamen. Hij werkt bij Index Hospitality Systems, een leverancier van horeca-automatisering. Hij testte vijf jaar geleden al handhelds voor een klant die een terras had ingericht bij een concours hippique. Het werkte prima, totdat de PTT ten behoeve van de Studio Sport een flinke zendmast naast hun terras plaatste. “Het signaal werd volledig weggedrukt.” Het is een vraag die menig horecaondernemer zichzelf zal stellen bij de aanschaf van een dergelijk systeem: werkt deze techniek altijd? Wat gebeurt er als het terras van de buurman dezelfde techniek gebruikt? Baremans: “Op de huidige apparaatjes kan je een eigen netwerkomgeving instellen. Als je een andere neemt dan de buurman, dan heb je geen last van elkaar.” Toch is Baremans niet onverdeeld positief over het gebruik van de handhelds. Veel bedrijven zijn beter af met een kassa op het terras, die de bestellingen draadloos of via een vaste verbinding doorstuurt naar de keuken. “Je kan er meer producten op kwijt dan op het touchscreen, waar veel handhelds mee werken. Andere handhelds gebruiken nog steeds PLU-codes, maar dan moet het personeel die codes weer uit het hoofd leren.” Daarnaast laat de ruimte op de meeste handhelds niet veel variatie toe. “Een ijsje zonder slagroom maar met extra chocoladesaus intoetsen kan lastig zijn. Daarom raden wij deze techniek vooral aan aan grote zaken met een standaard assortiment.” Baremans legt bij de invoering van deze techniek vooral de nadruk op de organisatie. “Om het meest te profiteren van de voordelen van deze handhelds moet je een onderverdeling maken in de mensen die de bestellingen opnemen en de personen die afruimen en eventueel de bestellingen uit de keuken naar de tafels brengen. De ‘ordertakers’ doen dan het leuke werk, wat jammer is voor de ‘runners’.” Voor de eigenaar van De Waterreus staan de voordelen van de handhelds echter buiten kijf. Bij hem geen PLU- codes of een touchscreen, maar bewezen palmtechnologie: een palmtop ingebouwd in een plastic kastje met een zender. Barnhoorn tikt met het bijbehorende pennetje de diverse menu’s op het scherm aan. Drankjes, gerechten: hoe verder in de menustructuur, hoe specifieker de keuze. Alles kan tot op het kleinste detail worden besteld en wordt dus ook geregistreerd in de aangekoppelde systemen. Het apparaat bevat ook extra functies, bijvoorbeeld het uitsplitsen van de rekening tot zestien personen. “Dat is vooral handig bij Duitsers. Die willen altijd apart betalen.” De technologie van de draadloze handhelds bestaat al enkele jaren, maar het is pas sinds kort dat het nagenoeg zonder storingen werkt. foto: herman zonderland

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in