Pink administreert levensverzekeringen
Callas is een nieuwe financiële dienstverlener die zich sinds een jaar een plaatsje onder de zon tracht te verwerven door voor pensioenmaatschappijen en verzekeraars nieuwe producten te ontwikkelen en de administratieve afwikkeling daarvan voor zijn rekening te nemen. De door PinkRoccade ontwikkelde ICT-infrastructuur speelt een centrale rol in de dienstverlening van Callas Group. De processen zijn tot in detail beschreven en gestandaardiseerd. De afwikkeling ervan wordt door Pink verzorgd op basis van zogeheten service-levelafspraken. Door het uitvoerende werk uit te besteden, kan Callas zich nadrukkelijker richten op productontwikkeling. Er is inmiddels één bedrijfstakpensioenfonds als klant gewonnen voor het pensioenspaarproduct van Callas. Met enkele andere pensioenmaatschappijen wordt onderhandeld, zegt directeur Thomas Stallinga van Callas. Er werken op dit moment acht mensen bij Callas. Erg veel meer zullen dat er op korte termijn niet worden, want het arbeidsintensieve administratieve werk besteedt Callas uit. PinkRoccade had een halfjaar nodig voor de realisatie van de ICT-infrastructuur die nodig is voor het pensioenspaarproduct van Callas. Daarbij werd gebruikgemaakt van een infrastructuur voor levensverzekeringen die Pink Finance nog op de plank had liggen als nalatenschap van het Superion- project, dat samen met Amev op de rails werd gezet, maar in 2000 als gevolg van de fusie met Stad Rotterdam voortijdig ten einde liep. In concreto omvatten de door PinkRoccade voor Callas uit te voeren werkzaamheden het afsluiten en ‘uitdienen’ van zogeheten ‘universal life’-verzekeringen. ‘Uitdienen’ is geen ingewikkeld maar wel arbeidsintensief proces. Behalve wijzigingen in de naam- en adresgegevens van de verzekerden zit er volgens PinkRoccade’s directiesecretaris Huub Deterd veel terugkerend werk in aanpassingen die verzekerden naar believen doorvoeren ten aanzien van hun beleggingsstrategie. Nog geen maand geleden sloot PinkRoccade via een gezamenlijke dochteronderneming een vergelijkbaar contract af met Delta Lloyd. Daarbij ging het om de administratie van schadeverzekeringen voor Delta Lloyd en OHRA. Met een omvang van 5 miljoen euro over een looptijd van vijf jaar is het contract met Callas relatief klein. Maar volgens Huub Deterd is het niettemin een belangrijk contract. Zoals altijd bij outsourcing moet de deal voor de aannemende partij gaan renderen door schaalvoordeel, wat weer afhangt van de mogelijkheid om de te beheren infrastructuur in te zetten voor meerdere partijen. De constatering dat Pink vooralsnog maar één klant heeft voor zijn procesinfrastructuur voor levensverzekeringen corrigeert Deterd met een omineus ‘één persbericht...’. Als voorbeeld ziet hij collega- en buurbedrijf Stater, dat voor een groot aantal hypotheekbedrijven de administratieve afwikkeling van hypotheekproducten op BPO verzorgt:_“Wij willen in de levensverzekeringsmarkt worden, wat Stater in de hypotheekmarkt is.”