Relatie hogescholen en bedrijven stimuleert innovatie
Mark Nolte, student Media en Entertainment Management werkt samen met vier andere studenten, waaronder Jan van de Kraats en Ruben Willems, aan één van de projecten binnen Leerbedrijf Mediapark. Het Leerbedrijf is het product van een samenwerking tussen de Hogeschool Utrecht en Inholland en drie andere organisaties. Aan de ene kant moet het zorgen voor een betere aansluiting van onderwijs op de beroepspraktijk en aan de andere kant wil het Leerbedrijf innovatie stimuleren. Mediapark Wim van der Plas is een van de initiatiefnemers. "Er is een sterke behoefte aan innovatie en daar kan aan gewerkt worden door een relatie tussen het hoger onderwijs en bedrijven aan te gaan." Kleine bedrijven hebben vaak de tijd en middelen niet om te innoveren en daarom werkt het Leerbedrijf juist samen met hen. "Philips kan zichzelf wel redden." Het doel van het Leerbedrijf, dat naast de twee hogescholen ook is opgericht door Stichting iMMovator, Syntens en de Media Academie, is projecten uitvoeren om innovatie te bewerkstelligen. Van der Plas: "Echte projecten, niet zoals binnen een opleiding, maar gewoon in de praktijk." Studenten en docenten van de Hogeschool Utrecht en Inholland komen samen in een ruimte midden op het Mediapark in Hilversum. Vlakbij de RTL Studio’s rinkelt de telefoon, ratelt de printer en zitten studenten achter hun laptops met elkaar te overleggen. Sinds 1 september is Leerbedrijf Mediapark officieel van start gegaan, nadat een pilotstudie succesvol was gebleken. Studenten kunnen er hun minor, stage of afstudeerproject doen en werken in groepjes aan een opdracht vanuit het bedrijfsleven. Een website voorzien van betere games bijvoorbeeld, zoals Mark, Jan en Ruben doen. Pingpongen Als een opdrachtgever met een idee bij het Leerbedrijf komt, vindt er eerst een brainstormsessie plaats met docent en studenten. Van der Plas: "Het idee moet een kader krijgen, wat kan en wat kan niet?" Net als Mark Nolte is het ook Van der Plas opgevallen dat klanten vaak niet precies weten wat ze willen en wat mogelijk is. "Tijdens de eerste bijeenkomst wordt er dus een potje gepingpongd met ideeën om duidelijk te maken wat een bedrijf wil en wat leerzaam is voor de studenten." Na de eerste sessies gaat het groepje aan de slag met het project. Van der Plas: "We laten de studenten erg zelfstandig werken. Elke dag is er een andere docent aanwezig, maar studenten moeten vooral ervaren hoe het er in de praktijk aan toegaat. Ze kunnen wel van mij aannemen dat iets werkt zoals ik zeg dat het werkt, maar ze moeten het gewoon zelf ervaren." Op dit moment kunnen alleen nog studenten van Media Entertainment Management en Mediatechnologie deelnemen, maar het is de bedoeling dat op den duur ook de Hogeschool voor de Kunsten (de HKU) en communicatieopleidingen studenten gaan leveren. "Op het Mediapark is ruimte voor meer studenten, en ik verwacht dat het Leerbedrijf goed gaat lopen. Ik ga ervanuit dat meer mensen zich zullen aanmelden dan er plek is en dan moet het een eer zijn om mee te doen", vertelt Van der Plas. "Er komt op den duur een selectie voor derde- en vierdejaars en dan nemen we alleen mensen aan die al stage hebben gelopen." Die keuze wordt niet voor niets gemaakt: "Op een stage leer je dat om negen uur beginnen ook daadwerkelijk om negen uur beginnen betekent, en niet om half tien. Als studenten die ervaring al hebben, scheelt dat ontzettend." Vaardigheden Mark Nolte, die bezig is met ikvader.nl, gebruikt zijn tijd bij het Leerbedrijf als stage en hij vindt het erg leerzaam. "Het lijkt wel een beetje op een project dat ik vanuit de studie heb gedaan voor Jeugdjournaal.nl, alleen is dit zelfstandiger." Ook Jan van der Kraats vindt dat hij veel leert. "Vanuit mijn studie Mediatechnologie heb ik genoeg technische vaardigheden meegekregen om hier spellen te kunnen programmeren en aan de wensen en eisen te voldoen van de opdrachtgever en het Leerbedrijf. Soms moet ik nog wel dingen uitzoeken, maar eigenlijk gaat het heel goed." Ook het interdisciplinaire bevalt de studenten goed. "We werken ook goed samen", vertelt Mark. "Ik weet niet zoveel van programmeren af, maar kan bijvoorbeeld wel goed concepten ontwikkelen en die presenteren." Het is niet voor niets dat hij, Ruben en Jan aan games zitten te knutselen, want alle drie willen ze later in die richting gaan werken. Jan: "Ik wil na mijn studie aan de slag met audio video binnen internet applicaties." Ruben vindt webdesign leuk, maar zou ook wel iets met video willen doen en Mark wil wel als creative man bij Guerilla Games werken. De vooruitgang van studenten wordt gecontroleerd aan de hand van tussentijdse presentaties, beoordelingen en een portfolio. "Het Leerbedrijf is er niet alleen voor studenten. Het gaat ook om de uitwisseling van kennis naar bedrijven en daarvoor worden openbare workshops georganiseerd waar studenten hun (tussentijdse) resultaten presenteren." Een leuk initiatief is het Leerbedrijf Mediapark zeker en het is ook duidelijk dat er een brug wordt geslagen tussen het onderwijs en de beroepspraktijk, maar wat is nu precies innovatief aan het project? Van der Plas: "Games voor websites kwamen eigenlijk altijd uit het Oosten of uit Amerika. Het groepje van Mark is daar nu in Nederland mee bezig." Aan de andere kant wordt het curriculum van de Hogeschool Utrecht en Inholland geïnnoveerd. "Met het Leerbedrijf sluiten we aan op het bedrijfsleven; studenten leren innoveren en daar profiteren zowel bedrijven als opleidingen van." Vlnr: Ruben Willems, Mark Nolte, Henk Hanssen, Jan v/d Kraats, het Ikvader.nl TEAM. foto: de beeldredaktie/peter strelitski