Shake-out op CRM-markt
In West-Europa zal in 2004 voor 3,5 miljard dollar aan CRM-software worden aangeschaft. Dat betekent een groei van meer dan 50 procent per jaar in de komende drie jaar. Bijna 40 procent van die 3,5 miljard dollar wordt uitgegeven aan automatisering van het verkoopapparaat, een derde wordt besteed aan customer service en ondersteuning, en 30 procent aan marketing-systemen. Met name de bestedingen aan die laatste zullen fors groeien: marketing-systemen zijn nu goed voor 15 procent van het CRM-budget. Milcoy signaleerde dat er zeer veel leveranciers op de CRM-markt zijn. Als alle leveranciers meegeteld worden die zeggen een CRM-product te hebben, komt Gartner Group op vijfhonderd uit. Hooguit tweehonderd daarvan hebben echt een product in de CRM-categorie. Maar het merendeel van die bedrijven heeft niet de financiële basis om de verwachte slag om de CRM-markt te kunnen overleven. In 2003 zullen niet meer vijftig aanbieders over zijn met een serieus product dat ook onderhouden wordt, aldus Milcoy. (jwy)