Six Sigma:terugval is snel te corrigeren
Het thema ‘verbeteren’ speelt al lang, ook in de IT-wereld. In de afgelopen jaren zijn vele inhoudelijke methoden en modellen gedefinieerd en ingevoerd (denk aan CMMI, ITIL, RUP, PRINCE2 en ASL). Dat heeft zeker verbeteringen opgeleverd. Bestendigen en voortzetten van die verbeteringen blijkt in de praktijk echter lastig. Een tegenwerkende factor is de vooral IT-gerichte en vaktechnische benadering.
De klant en zijn werkelijke businessgerichte behoeften en prioriteiten komen niet of alleen diep verstopt in de modellen voor. De klant herkent zich daardoor niet, zodat de kans op blijvend succes sterk afneemt. Ook de noodzakelijke langdurige verbeteraandacht en -inzet hebben een negatieve invloed. Het ‘low hanging fruit’ is snel beschikbaar, invoering en aantoonbare toepassing van blijvende resultaten zijn dat echter niet. De daardoor oplopende kosten van veelal externe expertise zijn voor opdrachtgevers (te) snel aanleiding om de ingezette verbeteringen stil te leggen.