Slimme catalogus is schakel tussen aanbieder en klanten
Van Rooij omschrijft zijn bedrijf als een ‘e-marketplace voor de Nederlandse industrie’.
Meer specifiek: het bestellen van reserveonderdelen voor machines verloopt via IndustrieNet. De firma is op dat punt de schakel tussen de leveranciers en hun klanten.
Zijn nominatie voor de Smart Business Award heeft Van Rooij te danken aan de manier waarop hij zijn site heeft ingericht. “Ik heb vanuit de machinegebruiker geredeneerd”, zegt hij. De kern daarvan is dat hij een catalogus heeft samengesteld waarin gebruikers de verschillende onderdelen van een machine makkelijk kunnen herkennen en vervolgens kunnen bestellen aan de hand van een zogeheten ‘bill of material’.
Het bijzondere daaraan is volgens hem dat dat het bestellen van onderdelen veel makkelijker maakt. Het gevolg daarvan is dat er minder fouten worden gemaakt. “Grote ERP-pakketten voorzien ook in het bestellen van onderdelen via het web, maar die zijn allemaal gebaseerd op artikelnummers. Dat betekent dat je voor het bestellen van een onderdeel het artikelnummer moet weten. Precies daar gaat het in veel gevallen fout.”
Vooral grote bedrijven hebben daar veelvuldig last van, weet Van Rooij. “In een grote organisatie loopt het bestellen van artikelen via te veel schijven en dat maakt de kans op fouten groter.” De schade die daar uit voorkomt, kan oplopen tot duizenden guldens per dag, weet hij van een grote onderneming met wie hij nu in gesprek is om zijn systeem ook te introduceren. Namen wil hij echter nog niet noemen.
Verrast
Op de vraag of hij verrast is met zij nominatie, antwoord Van Rooij aarzelend met ‘ja’. “Maar ik vind het nog veel leuker dat ik in de categorie ‘Procurement’ als eenmansbedrijf ben genomineerd naast een reus als PinkRoccade. Je gelooft uiteraard in je eigen concept, maar deze nominatie onderstreept dat ook anderen onderkennen dat IndustrieNet iets te bieden heeft.”
Op de vraag wat hij het moeilijkst vond bij het opzetten van zijn bedrijf, noemt Van Rooij zonder een seconde nadenken het opzetten van de catalogus. “Dat is een enorm karwei geweest, er staan inmiddels 225 duizend artikelen in. Maar als je eenmaal een goede catalogus hebt, heb je er verder niet veel omkijken meer naar.”
Aan huis
IndustrieNet is aan huis gevestigd, maar omdat het een internetbedrijf is, is de vestigingsplaats nauwelijks interessant. “Ik geloof dat de server waarop m’n site ‘gehost’ is ergens in Groningen staat, maar het kan evengoed in Canada zijn. Dat is voor een virtuele onderneming niet van belang.”
Dat hij als internetbedrijf momenteel op z’n minst het sentiment tegen heeft, baart Van Rooij weinig zorgen. “Het zijn vooral de financiers die vorig jaar veel geld in internetbedrijven hebben gestoken die nu hun wonden likken. Zelf heb ik daar niet zo’n last van. IndustrieNet bestaat nu twee jaar, ik heb er altijd voor gekozen het bedrijf rustig op te bouwen, zoals in de traditionele business. Daardoor heb ik nu geen zorgen over het doorprikken van de hype.”
Een voorbeeld van de ‘rustige opbouw’ van zijn bedrijf is volgens Van Rooij dat hij zich bij z’n eigen specialiteit gehouden heeft en voor alles wat daar niet toe behoorde nauw samenwerkt met externe specialisten.
“Het bouwen van m’n site heb ik aan E-partners overgelaten, voor alle juridische zaken werk ik met een groot accountantskantoor samen. Op het moment dat je die specialisten inhuurt, is het wel erg duur, maar je neemt er ook weer makkelijk afscheid van.”
Overigens geeft Van Rooij aan inmiddels wel met een financier in gesprek te zijn.Buitenlandse plannen wellicht?
Patrick van Rooij: “Ik vind het erg leuk dat ik in de categorie ‘Procurement’ als eenmansbedrijf ben genomineerd naast een reus als PinkRoccade.” foto: peter smulders