‘SMS buitensporig duur’
SMS is een melkkoe voor de telecombedrijven. Vrijwel elke gulden omzet is een gulden winst. Deze winstmaximalisatie is echter een kortzichtige strategie van de telco’s die met hun hoge prijs allerlei initiatieven van start-ups in m-commerce frustreren en de kans laten liggen het publiek te laten wennen aan diensten van mobiele datacommunicatie. En juist met die diensten moet straks de enorme investering in UMTS worden terugverdiend. Dat stellen mobiele datacommunicatie-specialisten Mark Hoogenboom en Jan Zonjee. “Het is opvallend dat geen van de vijf aanbieders in Nederland onder de grens van ruwweg 30 cent per SMS- bericht duikt, terwijl de kostenstructuur van SMS dat makkelijk toe zou laten”, zegt Hoogenboom, mede-auteur van het boek ‘De mobiele samenleving’. Een SMS-bericht van 160 tekens stelt nauwelijks eisen aan het GSM-netwerk. De omvang van het bestand is slechts 140 bytes en de verzending van het bericht gebeurt offline, want er is in tegenstelling tot spraakverbindingen geen rechtstreeks contact tussen zender en ontvanger. SMS-jes maken daarom gebruik van ‘lege’ netwerkcapaciteit. Toch is de prijs per bericht niet gering. Deze schommelt tussen de 30 en 50 cent per bericht, afhankelijk van abonnement en operator. Vergeleken met GSM-telefonie die eveneens tussen de 30 en 50 cent kost, maar dan per minuut, is deze prijs minimaal zestig keer te hoog. Want de transmissietijd is hooguit een seconde. Het lijkt of de telco’s de prijsstelling psychologisch laten lijken op de tarieven van mobiele telefonie. “De kosten van SMS-berichten zitten niet in het netwerk, maar wel in het serverplatform van het SMS-servicecenter en mogelijk in licentiekosten of revenu sharing aan de leverancier van de SMS-C.”, zegt Zonjee, die het kan weten want hij werkte tot januari 2001 bij het Duitse Dr. Materna GmbH aan het opzetten van een infrastructuur voor SMS-verkeer in de Benelux. In Duitsland is Materna een belangrijke SMS-speler. Volgens Zonjee kost zo’n platform enkele duizenden guldens per maand. Doorberekenen van deze kosten komt op een paar cent per SMS. Er is nog een andere benadering van de prijs per SMS-bericht mogelijk. Momenteel zijn er namelijk volop proeven gaande met GPRS, de tussengeneratie mobiele datacommunicatie. Operators hanteren hierbij voor bestandsuitwisseling voorlopig een prijsindicatie van een rijksdaalder per megabit. Als we deze vuistregel (voor off-line verbindingen) loslaten op SMS, komen we uit op een prijs van 0,04 cent per bericht. Het Japanse NTT DoCoMo maakt gebruik van een combinatie van GPRS en GSM en hanteert binnen haar zeer succesvolle dienst i- mode een prijs van ongeveer een cent per SMS. Zelfs deze prijs moet op basis van bovenstaande rekensommen gigantische winst opleveren. Alle vijf Nederlandse telecombedrijven kennen echter eenzelfde ondergrens van ongeveer 30 cent per SMS-bericht. De NMa laat desgevraagd weten dat zij geen aanleiding ziet om een onderzoek te starten naar de structuur van de SMS-tarieven. Ook de Opta bemoeit zich er niet mee. Volgens een woordvoerder behoort het tarief van mobiele datacommunicatie niet tot de opdracht van de telecomtoezichthouder uit Den Haag. Ben en KPN zijn waarschijnlijk de grootste SMS-operators van Nederland, al zijn de volumecijfers niet bekend. De woordvoerster van KPN wil niets zeggen over de tariefstelling van SMS. “Wij geven geen informatie over onze bedrijfsmodellen.” Het grote verschil met Japan doet ze af door te wijzen op de volumeverschillen. Ook volgens Patrick de Leede van Ben is een vergelijking met Japan niet terecht: “Deels door een volumekwestie, deels door gebruik van andere technologie, andere interesses, andere cultuur.” Zowel KPN als Ben wijzen erop dat de markt de prijzen voor SMS- berichten kennelijk wil betalen. “De waarde voor de klant van een SMS-bericht kan hoger zijn dan de waarde van een minuut bellen”, zegt De Leede. En de vergelijking met de prijzen voor datatransmissie in de GPRS-proeven gaat volgens de beide woordvoerders niet op, omdat volgens KPN er nog geen consumentendiensten in Nederland zijn ontwikkeld en dus ook nog geen consumentprijzen bekend zijn. Ben zegt dat het GPRS-tarief veel hoger is dan een rijksdaalder per Mb omdat ook een hoog maandelijks bedrag in rekening wordt gebracht. De cijfers geven echter een ander beeld. Hoogenboom: “Ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkeling van m-commerce sterk kan worden gestimuleerd door een andere opstelling van de SMS-operators.” Maar volgens De Leede van Ben is de markt nog niet klaar voor grootschalige introductie van m-commerce en toont marktonderzoek bovendien aan dat 92 procent van hen die wél m-commerce willen gaan toepassen, bereid zijn daarvoor te betalen. Wat vindt u van de SMS-tarieven? Surf naar online enquête op de website van onze krant: www. automatiseringgids.nl Het kan zelfs gratis Wie goed naar de markt kijkt, ziet duidelijke indicaties dat de werkelijke kostprijs van SMS inderdaad heel laag is. Genie is een volle dochter van British Telecom en biedt via zijn website gratis een SMS-dienst aan. Volgens Joost de Boer, marketingmanager van Genie, heeft Genie zeshonderdduizend geregistreerde gebruikers die per maand ongeveer een miljoen SMS-berichten vanaf hun pc versturen naar een mobiele telefoon. Technisch is dit vergelijkbaar met SMS-en van mobiel naar mobiel, want er zit ook hier een SMS-servicecenter tussen die de berichten op het GSM-netwerk zet. Ook aanbieders als 12Move, Lycos, Liptonic, Airborn en andere kennen vergelijkbare, gratis SMS-diensten. Airborn opereert wereldwijd en meldt op zijn website trots dat het ruim zes miljoen geregistreerde gebruikers heeft, die in de laatste dertig dagen vanaf de site meer dan 32 miljoen SMS-berichten hebben verzonden. Allemaal gratis.