‘Soft skills worden steeds belangrijker’
Het is prettig wanneer je weet wat de opleiding van de stagiairs inhoudt, wat ze nog moeten leren." Het mes snijdt hier aan twee kanten, vindt Creutzburg. "De leerlingen nemen weer dingen mee van school. Zo leren we ook van hen."
Ercé is een klein bedrijf en dat biedt voordelen. "De lijnen zijn kort en we hebben een sterke band met elkaar. De sfeer en de binding met het bedrijf zijn anders dan in een groot bedrijf, denk ik. Het is ‘je’en ‘jij’ en er is een teamsfeer. Iedereen moet zo goed mogelijk functioneren en naar eigen inzicht dingen oppakken. Je kunt de stagiairs ondersteunen als het nodig is, maar ze kunnen ook veel zelfstandig doen. Soms komen stagiairs hier terug voor een tweede stage met meer diepgang. Zo’n leerling kun je veel toevertrouwen. Het is natuurlijk ook goed om andere bedrijven te zien, maar zo’n herhaalstage pakt vaak goed uit."
Het bieden van stageplaatsen biedt Creutzburg veel voldoening: "Het is geweldig als ze het naar hun zin hebben. Soms komen stagiairs er achter dat een winkel niets voor hen is: jammer, maar dan weten ze dat in ieder geval. Iedere leerling wordt op een persoonlijke manier benaderd: wat is het startpunt, wat is de basis en hoe hoog leggen we de lat? Het is natuurlijk afwachten hoe leerlingen het ‘winkeldeel’ oppakken. De stagiairs zijn er niet allemaal geschikt voor: hoe vang je de klant op, hoe filter je de informatie uit wat hij vertelt? We kijken per persoon wat hij kan en wil bereiken, en kleden dat tijdens de stage zo goed mogelijk aan."
Invullen
Opleiding en praktijk sluiten goed aan, is de ervaring van bedrijfsleider Janssen. "De theorie over soft en hardware leer je op school. Hier kun je in de praktijk alle facetten invullen. De school bepaalt de hoofdtaken van de stagiairs. Omgaan met computers, te beginnen met bouwen. Daarna het delegeren van het bouwen, het opzetten en leiden van kleine projecten. Wat er op het programma staat is hier ook afhankelijk van de tijd van het jaar: de winter is een drukke tijd in de winkel, in de zomer kunnen ze rustiger aan een project werken. Beide zijn leuk, het is belangrijk om te ervaren hoe dat gaat."
"Mijn ervaring is dat het ‘leren werken’ reuze meevalt. Op tijd zijn, de kleding die je draagt je staat tenslotte in een winkel worden allemaal in het voorgesprek al besproken. Tien weken stage is kort, die tijd moeten we zo effectief mogelijk besteden. In het sollicitatiegesprek bespreken we al wat een leerling wil en hoe het staat met motivatie, vaardigheden en uitstraling. De eerste of tweede dag van de stage gaan we om de tafel zitten om de grote lijnen uit te zetten. En bijna dagelijks bekijken we de voortgang. Sommige leerlingen hebben aanvankelijk nog geen idee: die moet je ook niet overgieten met mogelijkheden; dan maak je per week een planning. Niveau 4leerlingen kunnen al snel aan de slag en een grotere rol vervullen in projecten. Niveau 2leerlingen blijven aanvankelijk meer op de achtergrond. Er is ook een groot verschil tussen leerlingen die goed zijn in de theorie en leerlingen die in de praktijk uitblinken."
Commercieel
Nick en Sander zijn leerlingen van het ROC Eindhoven. "Ik vind het leuke van de stage hier het commerciële werk: je staat in een winkel en daar moet je feeling voor hebben", zegt Nick. "Voor mij is het mijn eerste stage", zegt Sander. "En ik vind dat ik hier meer leer dan op school. Maar ik heb in de eerste periode op school wel veel dingen gehad die ik nu kan toepassen, bijvoorbeeld het assembleren en installeren van systemen." Het werken in een winkel is hen beiden goed bevallen, al weet Nick inmiddels dat zijn toekomst er niet ligt. Sander ziet er op de lange termijn wel perspectief in. "Werken in een winkel geeft je een goede basis in communicatieve vaardigheden", zegt Creutzburg. "Wat dat betreft is het heel prettig voor een stage."
Plicht
Creutzburg vindt het jammer dat bedrijven denken dat het bieden van stageplekken alleen maar geld en tijd kost. "Belangrijk is dat je als bedrijf heel duidelijk hiervoor kiest: als je het doet moet je het goed doen. Aan de ene kant vind ik het ook wel een beetje je plicht om je ermee bezig te houden, maar het moet ook in je zitten. De MBO opleiding ICT bestaat nu zo’n vijf, zes jaar. In die tijd is er veel veranderd: scholen hebben nu bijvoorbeeld een duidelijk aanspreekpunt voor bedrijven. Maar er is nog heel wat te doen, ook door de bedrijven zelf. Ecabo is bezig de opleiders op te leiden: niet iedereen heeft van nature feeling voor het begeleiden van stagiairs. Maar het scholingsveld en het bedrijfsleven komen wel geleidelijk dichter bij elkaar. Het gaat de goede kant op."
"Ik werk veel samen met Ecabo. We hebben het veel over de ‘soft skills’: die worden steeds belangrijker. De leerlingen komen hier niet alleen voor kennis, maar vooral ook voor vaardigheden. Kennis, vaardigheden, inzicht en attitude maken samen de competentie. Dat totaalbeeld proberen we in te vullen. Hoe completer je competentie, hoe beter je kansen."
Directeur Creutzburg en bedrijfsleider Janssen (rechts) van Ercé Computers zijn enthousiast over de begeleiding van stagiairs. foto: de beeldredaktie