Studentenproject Shopnieuws.nl dreigt in schoonheid te sterven
Aan ambities heeft het de jongens en meisjes van Shopnieuws.nl niet ontbroken. Terwijl de hele e-business-wereld moord en brand schreeuwt en links en rechts online winkels de handdoek in de ring gooien, zouden zij het elektronisch winkelen wel eens een impuls geven. Ze wilden op rendabele wijze de psychologische drempel naar online winkelen verlagen en tegelijk hun diploma verdienen. Maar de studenten krijgen niet veel steun van de Nederlandse internetshops. Online Shopweek “Uit verschillende onderzoeken, waaronder onze eigen online enquête, blijkt dat het wantrouwen van consumenten de belangrijkste hindernis is voor online shoppen”, legt Ted van Zwieten uit, één van de elf eindejaarsstudenten. Om dat wantrouwen weg te nemen is volgens hem een flinke portie basale informatie nodig en een directe impuls om eens een aankoop te proberen. De afgelopen week, door de studenten groots uitgeroepen tot Nationale Online Shopweek, had het allemaal moeten gebeuren. Shopnieuws.nl heeft in geselecteerde wijken huis-aan-huis haar informatiekrant verspreid. In de acht pagina’s tellende uitgave met een oplage van tweehonderdduizend exemplaren wil Shopnieuws.nl de consumenten informeren over de processen achter online winkelen. Daarnaast is er natuurlijk de website, waarop online winkels voor het luttele bedrag van 250 gulden aan deelnamekosten, de gelegenheid wordt gegeven om aspirant-kopers een speciale aanbieding te doen. Hier dreigt het echter mis te gaan. Van de naar schatting duizend Nederlandse e-shops, hadden zich een week voor de Nationale Online Shopweek slechts veertien, kleinere, webwinkels definitief aangemeld. Aan het begin van de week zelf is het aantal deelnemende webwinkels volgens Van Zwieten opgelopen tot zestig. Daar zitten twee uit de top-vijf bij: Bol.com en Kijkshop.nl. “Iedereen die we belden was enthousiast over het plan”, zegt Van Zwieten. “Waarom er dan niet meer winkels meedoen? Omdat onze actie vaak niet past in de al geplande campagnes van organisaties.” Een korte belronde naar een aantal grotere webwinkels levert geen opheldering op. Woordvoerders van Bruna en Bol.com zeggen niets te weten van Shopnieuws.nl. Dat het afstudeerproject door gebrek aan belangstelling aan de aanbiederskant in schoonheid zou kunnen sterven, daar wil Van Zwieten een paar dagen voor de ‘grote week’ nog niet aan. In zijn optimisme denkt hij zelfs al aan volgend jaar, wanneer wat hem betreft de Nationale Online Shopweek een vervolg moet krijgen. Intussen hangt zijn afstuderen, en dat van zijn collega’s, af van het resultaat en met name van de winstgevendheid van hun inspanningen. Projectbegeleider T. H. Peters van de Hogeschool Haarlem bevestigt dat de beoordelingscommissie er niet voor terug zal deinzen de elf studenten een nieuw businessplan te laten ontwikkelen en uitvoeren. “Dat is in de afgelopen acht jaar maar driemaal gebeurd”, zegt hij. “Meestal gaan studenten halverwege een groepsproject dat dreigt te mislukken wel in op onze suggestie om een nieuw idee te ontwikkelen. Deze groep blijft tot op heden echter onverminderd optimistisch.” De winstgevendheid van het project, toch één van de voornaamste doelstellingen, wordt intussen ook bedreigt door de afwachtende advertentiemarkt, die de eenmalige krant rendabel moet maken. “Tja”, reageert Peters koeltjes. “Dat risico hadden ze dan van te voren beter moeten inschatten.” Van linksachter naar rechtsvoor: Jeroen van Schie, Kim van den Heuvel, Ted van Zwieten, Marieke Hensel, Martine Naaks, Fernand van Drenth, Remko van Dijk. Linksvoor: Rick Wezelenburg, Jorn Hartenberg, Sophie van Engelen, Eelke Bontrup. foto: anp/ sander nieuwenhuys