Technische Unie neemt internet-handschoen op
Het zijn opmerkelijke cijfers voor een bedrijfstype dat naar de mening van de e-goeroes door internet zou worden weggevaagd. De Technische Unie is namelijk een groothandel in elektrotechnische artikelen, sanitair en cv-artikelen van een groot aantal producenten. De spilfunctie die zo’n groothandel in het verkeer tussen leveranciers en afnemers vervult, zou makkelijk overgenomen kunnen worden door internetkoppelingen tussen de computers van die leveranciers en afnemers. Disintermediation Bij de Technische Unie heeft men altijd geloofd dat het met deze ‘disintermediation’ wel mee zou vallen, zegt Marie-José A. Tijssen, manager van de marketing groep. “Om te beginnen zijn wij sterk in het bundelen. Men kan bestellingen uit een assortiment van 180.000 producten van een groot aantal verschillende leveranciers bij ons met een druk op de knop plaatsen en wij leveren die bestelling de volgende dag in één pakket af. Dat is voor de klant aantrekkelijker dan tien of twaalf websites te moeten bezoeken. Daarnaast beschikken we over een goed functionerende back office en een sterk logistiek apparaat dat in staat is bestellingen snel op te nemen en te verwerken. Dat is niet één, twee, drie te kopiëren, zoals je ook wel ziet aan de leveringsproblemen waar veel internetbedrijven mee te kampen kregen.” De Technische Unie zet internet al sinds medio 1998 als bestelkanaal in. “Internet biedt goede mogelijkheden om de bedrijfsprocessen bij jezelf en bij je klant efficiënter te laten verlopen. Dat past uitstekend bij de functie die de tussenhandel van oudsher heeft: het reduceren van kosten in de keten”, zegt manager E-business Gerard Kamsteeg. “In bestellingen via internet treden minder fouten op. Dat dringt de kosten terug die wij en de klanten moeten maken om de bestellingen te corrigeren. Elektronisch afhandelen van standaardhandelingen betekent ook een ontlasting van de administratie. Gezien de werkdruk is dat zeer welkom. Naarmate er meer elektronisch besteld wordt, krijgen de medewerkers op de verkoopkantoren meer tijd voor het belangrijkste werk: het adviseren van de klanten.” Efficiënter De processen bij de klant worden ook efficiënter, voegt Tijssen toe “Hij kan zien of zaken voorradig zijn en wanneer geleverd wordt. Bovendien kan hij de technische specificaties en achtergrondinformatie over de producten die wij leveren, via onze site bereiken. Hij hoeft niet meer handmatig in catalogi te zoeken of in allerlei sites te grasduinen. En hij hoeft niet langer te bestellen tijdens kantooruren, wat vooral door kleinere bedrijven erg gewaardeerd wordt.” Ook voor leveranciers biedt de website van de Technische Unie nieuwe mogelijkheden. “Leveranciers krijgen veel sneller inzicht in het aanbod in hun marktsegment, waardoor ze hun eigen assortiment kunnen optimaliseren. Bovendien kunnen ze met eigen ogen zien hoe we hun producten aan de man brengen”, zegt Kamsteeg, “en die transparantie wordt erg op prijs gesteld. Tenslotte kunnen ze zich ook profileren via de technische informatie over hun producten. Voor achtergrondinformatie linken we door naar de site van de leverancier. Die kan daar de klanten allerlei extra informatie verschaffen, zoals aansluitschema’s en dergelijke.” Gebruikersprofielen Eind vorig jaar heeft de Technische Unie zijn site geheel vernieuwd. Het belangrijkste is de introductie van gebruikersprofielen. Daarmee kan de klant zelf voor zijn medewerkers verschillende autorisatieniveaus instellen. “Dat hebben we gedaan vanuit de visie dat je vanuit de processen van de klant moet denken. Veel bedrijven hebben de neiging voor de klant te bedenken wat goed voor hem is. Dat proberen we los te laten. Met de gebruikersprofielen kunnen klanten zelf regelen welke medewerkers orders mogen plaatsen.” Om dat mogelijk te maken moest Technische Unie natuurlijk ook het aanlogscherm aanpassen. Die kans heeft de groothandel aangegrepen om de site een wat moderner uiterlijk te geven. Het gebruik van de internetsite neemt zoals gezegd hand over hand toe. Het aantal bedrijven dat via internet besteld is van 2000 op 2001 verdubbeld naar ongeveer 5000. “En dat zonder speciale prijs- en kortingacties”, voegt Tijssen toe. Het aantal bedrijven dat de site bezoekt om informatie te vergaren ligt vele malen hoger. Dat het kanaal in een behoefte voorziet, blijkt ook uit het bestelgedrag. “Bij de bedrijven die via internet bestellen, groeit de omvang van de bestellingen meer dan bij bedrijven die internet niet gebruiken. Dat verschilt tot wel 7 à 8 procentpunten. Een teken dat internet als efficiënt bestelmedium wordt ervaren”, zegt Tijssen.