Overslaan en naar de inhoud gaan

Telecomaanbieders verliezen melkkoe aan peer-to-peer-bellen

Met KaZaA zette het Scandinavische duo Niklas Zennstrom en Janus Friis de muziek- en filmbusiness op zijn kop. Met Skype versnellen ze een revolutie in de telecomwereld, voorspellen de deskundigen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Bellen via internet was al langer mogelijk maar een succes werd het nooit. De meeste programma’s strandden op de NAT-routers en firewalls die vrijwel elke breedbandaansluiting beveiligen. Als er al een verbinding tot stand kwam, was de kwaliteit veelal bedroevend. Skype verandert dat. Zennstrom en Friis behielden de rechten op de onderliggende technologie toen ze KaZaA aan Sharman Networks verkochten. Met 20 miljoen dollar van venture capitalists en dertig ontwikkelaars in de Estlandse vestiging van Skype Technologies ontwikkelden zij een nieuwe generatie van peer-to-peertechnologie die Skype mogelijk maakt. De meeste ‘gewone’ VoIP-diensten gebruiken centrale systemen voor het opzetten en beheren van de verbinding. Bij Skype vormen de deelnemende pc’s samen een gedistribueerd systeem, een soort grid, dat dynamisch routeert en steeds het beste datapad opzet, ook langs firewalls en NAT. Een Global Index onthoudt alle informatie van gebruikers en is gedeeld over de nodes beschikbaar. Het systeem is daarmee oneindig schaalbaar. De geluidskwaliteit van Skype is goed, beter zelfs dan van vaste netwerken, mits er een headset gebruikt wordt, claimen de makers. De gebruikersinterface is net zo eenvoudig als die van pakweg ICQ. Een conference call opzetten met zijn vijven is een kwestie van vijf ‘buddies’ aanklikken. Inmiddels hebben 6 miljoen mensen Skype gedownload en elke dertig seconden komt er weer een bij, claimt Zennstrom. Elke dag bellen 3 miljoen mensen gratis van de ene pc naar de andere. Naar buiten Vanaf deze week kan met Skype ook ‘naar buiten’ gebeld worden, aldus Zennstrom. "We hebben een overeenkomst met twee mondiale operators die via een IP-gateway het verkeer uitkoppelen en doorsturen naar de gewone en mobiele nummers. Na de zomer willen we ook telefoonnummers uit kunnen geven zodat onze klanten vanaf de gewone nummers gebeld kunnen worden." Bellen naar een vast nummer in 25 landen waaronder de VS en onze buurlanden kost 1,2 eurocent per minuut. Bellen naar een Nederlands nummer kost 2 cent. Het businessmodel van Skype is eenvoudig, aldus de Zweed. "We krijgen een klein percentage van die 1,2 cent, de ‘terminating fees’. Door de macht van de grote getallen en het feit dat we geen kosten hebben voor infrastructuur of marketing, zoals de telco’s die hebben, moet dat winstgevend zijn." De eerste weken kunnen alleen de kopers van een Plantronics-headset van Skype Out gebruikmaken, maar later deze zomer kan op de Skype-website met creditcard beltegoed worden aangeschaft. Skype is beschikbaar voor het Windows-platform en Pocket-PC. Binnenkort volgt Linux en later dit jaar MacOSX en Palm. Pijn lijden Jaap van Till van Stratix Consulting Group is enthousiast over Skype Out. "Dit zat eraan te komen maar het gaat toch nog sneller dan verwacht. De telco’s zullen dat ook zo ervaren. Die gaan pijn lijden, want Skype zal ervoor zorgen dat bellen via internet uiteindelijk groot wordt. Gedistribueerde peer-to-peertelefonie haalt ook het opzetten van de route weg bij de centrale. Bij gewone IP-telefonie is nog veel ‘handling’ door de operators nodig. De telco’s waren na aanvankelijke scepsis net voorbereid op VoIP voor afhandeling en het leveren van diensten op de centrale servers. Skype maakt echter gebruik van de processorkracht van de pc’s. Nu schuift het grootste deel van de intelligentie en functionaliteit, het routeren en schakelen en het beheer naar de pc’s en de PDA’s van de eindgebruiker. De telco’s raken daarmee een ‘cashcow’ kwijt. Zij moeten zich nu gaan concentreren op het beschikbaar stellen van eerste klas datatransportnetwerken zoals de partners van Skype nu doen. Dat moet je overigens niet onderschatten; er komt veel knowhow bij kijken en de eisen zijn erg hoog. Ze moeten schaalbaar en beschikbaar zijn en bijvoorbeeld back-upfaciliteiten bieden." Zennstrom zegt met Opta te hebben overlegd over de activiteiten van Skype op de Nederlandse markt. "Ze verwelkomden ons initiatief als een manier om de telecommarkt verder open te breken." De woordvoerder van Opta wil over dit onderwerp echter niets kwijt. De telecomautoriteit werkt aan een richtsnoer voor VoIP. Er valt nog een hoop te regelen voordat internettelefonie groot kan worden. Moet een Skype-beller straks bijvoorbeeld een vast of een mobiel nummer krijgen?

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in