Telecomsector bidt in Rome om toepassingen
De telecomindustrie maakt zware tijden door nu het investeringsklimaat zo drastisch is gewijzigd sinds vorig jaar. Dat is slecht nieuws, stelt Mark Winther, IDC-vice-president Telecommunications Group. „Het goede nieuws is dat de vraag naar bandbreedte onverminderd doorgroeit.” Uit recent onderzoek onder huishoudens in de Verenigde Staten blijkt dat slechts 4 procent over een breedbandaansluiting beschikt. Echter 20 procent zegt liever vandaag dan morgen zo’n aansluiting te krijgen. Van het Amerikaanse midden- en kleinbedrijf doet nu 5 procent aan verkoop via Internet. Echter, 35 procent van deze bedrijven verklaart daar binnen twee jaar mee te willen beginnen. „Het potentieel is dus enorm”, zegt Winther. „Bij deze ontwikkeling komt helemaal geen strategie meer kijken, het komt nu gewoon aan op uitvoering.” Telecombedrijven moeten in de ogen van Winther hun geografische expansie laten varen en zich veel meer bezig houden met dienstverlening die waarde toevoegt aan de simpele verbindingen die nu worden geleverd. Webhosting heeft al bewezen een nieuwe bron van inkomsten te kunnen zijn. De groei in deze vorm van dienstverlening neemt voorlopig alleen maar toe. IDC schat dat de omzet groeit van vier miljard dollar in dit jaar tot 25 miljard in 20o4. Een jaarlijkse groei van 67 procent. Herrijzenis „’Over spraak kan je met goed fatsoen niet meer praten’, was de afgelopen jaren de algemene opinie”, constateert Winther. „Spraak is saai en ouderwets, maar dat blijft niet zo.” Spraak over het Internet-protocol kan wel eens een drijvende kracht worden achter de ontwikkeling van breedbandnetwerken. Aan apparatuur voor voicemail gespreksroutering, callcenterfunctionaliteiten en systemen voor spraakgestuurde informatiesystemen geven Europese bedrijven gezamenlijk een bedrag van 233 miljard dollar per jaar uit. Telecombedrijven kunnen extra waarde aan hun infrastructuur toevoegen en loyaliteit bij hun klanten kweken door dat soort functionaliteiten als dienst in het netwerk aan te bieden. „Grote ondernemingen als Nestle, Coca-Cola en Citibank zijn rijp voor die diensten nu zij beginnen aan spraak over IP”, zegt Winther. „Dat maakt de overstap naar gecentraliseerde diensten technisch gezien makkelijker.” Die ontwikkeling biedt grote kansen voor de telecombedrijven. Zij zijn in de beste positie om spraakportalen, spraakgestuurde en netwerkgebaseerde diensten te verzorgen. „Op korte termijn willen bedrijven in het netwerk gecentraliseerde IP-spraakdiensten om te besparen op de kosten. Op de lange termijn zullen zij die toegevoegde waarde erkennen die het combineren van diensten in het netwerk oplevert.” Onvoorspelbaar Winther wijst er op dat de werkelijke groei in bandbreedtebehoefte nog niet eens duidelijk is. „Keer op keer blijkt dat de echte succesnummers niet voorspelbaar zijn. Neem de ongekende populariteit van Napster. Elk moment van de dag staan gemiddeld 850 duizend gebruikers in contact met de servers. In de maand november zorgden zij samen voor 51 miljard megabyte aan verkeer.” Napster wordt in zijn huidige vorm nu wellicht de nek omgedraaid maar er zijn allerlei vormen te bedenken waarop tegen een kleine vergoeding de muziekliefhebbers gebruik kunnen blijven maken van de dienst. „Okee, dan daalt het gebruik misschien iets, maar de verkeersstroom blijft enorm.” Winther noemt ook SMS als een dienst waarvan niemand een paar jaar geleden het succes zowel in aantal als in omzet had kunnen voorspellen. Futuroloog Ray Hammond concludeert eveneens dat bedrijven bij hun zoektocht naar succesvolle breedbandapplicaties veel te veel de toepassingen van vandaag projecteren op de mogelijkheden van morgen. „Die toepassingen zullen zeker belangrijk blijven maar daar zijn nog nooit ’killer’-applicaties uit gegroeid.” Verliefden Hij noemde drie voorbeelden van toepassingen die nu niet bestaan, maar die volgens hem een doorslaand succes kunnen worden als draadloze ’altijd aan’ breedbandnetwerken voor iedereen beschikbaar zijn. Zo zullen werkende moeders bijvoorbeeld met de nieuwe techniek de mogelijkheid gebruiken na te gaan of hun kinderen wel daar zijn waar ze horen te zijn, op de crèche of op school. „Zij kunnen er zelfs een alarm aan toevoegen dat afgaat als een kind zich buiten een vooraf aangegeven gebied begeeft. Welke ouder wil die controlemogelijkheid niet?” Een tweede groep zware breedbandgebruikers zijn volgens Hammond de pas-verliefde jongeren: „Zij willen het liefst altijd in elkaars nabijheid zijn en naar elkaar kijken. Dat is een sterk instinct. Het bestaat overal en met draadloze breedbandnetwerken gaan de jongeren ongetwijfeld deze mogelijkheid massaal gebruiken.” Ouden van dagen zullen de dienstverlening gebruiken uit veiligheidsoverwegingen. Hun kinderen kunnen zelf of via een speciale dienstverlening hun oudelui in de gaten houden en direct ingrijpen als er iets gebeurd. „Gaat het niet zo goed met oma of opa dan kunnen kinderen zelfs elke dag een uurtje of zo virtueel op bezoek. ” Volgens Hammond is de koudwatervrees van de financiële sector van snel voorbijgaande aard. „Communicatie is de essentie van het menselijk bestaan”, stelt hij filosofisch. De enorme behoefte aan breedbandcommunicatie en de waarde die dat creëert, dringt zeker door bij investeerder. „Beschouw de huidige malaise als een zware kater na het euforische feest dat plaatsvond tussen de beursgang van Netscape en de technologiekrach halverwege 2000. Maar let op: het is een kater en geen virus en zeker geen hart- en vaatziekte of kanker waaraan de telecomindustrie lijdt. Katers kunnen erg pijnlijk zijn, maar gaan gelukkig ook weer snel over. Ik verwacht dat het investeringsklimaat nog voor het eind van het jaar bijdraait.”