Televisie-kijker wil zelf bepalen wanneer hij programma wil zien
De tv revolutie beperkt zich niet tot digitale recorders. De vraag naar tv kaarten voor pc’s met opneemmogelijkheden voor de harde schijf neemt toe. Zeker 80 pc-fabrikanten en nog eens 500 systeembouwers verkopen een variant van Microsoft’s Media Center software, dat van de pc een digitale recorder maakt. In de VS is de belangstelling voor digitale televisie minstens zo groot als in ons land. Daar wordt het analoge signaal over enkele jaren afgeschakeld en moet het gros van de kijkers wel aan de digitale decoder. Vrijwel alle grote Amerikaanse kabelmaatschappijen hebben inmiddels ook zogenoemde VOD diensten uitgerold. VOD staat voor Video on demand. De kijker bepaalt welke programma’s hij wil zien en wanneer. Zo’n 6 miljoen Amerikanen beschikken bovendien over een digitale recorder voor ‘uitgesteld kijken’. Digitale videorecorders (DVR’s) zijn apparaten met een harde schijf, waarmee programma’s digitaal kunnen worden opgenomen. Door de fabrikanten van deze recorders worden ook steeds meer faciliteiten geboden. De Amerikaanse fabrikant van digitale videorecorders TiVo introduceerde een dezer dagen TiVoToGo. Gebruikers kunnen met speciale software televisieprogramma’s naar de harde schijf van hun computer of een DVD wegschrijven. Harde schijf Ook programma’s van abonneetelevisie of die tegen betaling besteld worden (pay per view) kunnen op deze wijze worden vastgelegd, tenzij er auteursrechtelijke beperkingen gelden. TiVo is ook van plan om de dienst op zakcomputers of via internet ter beschikking te stellen. DVR’s zoals die van TiVo hebben nu al een enorme invloed op het kijkgedrag, zo vertelde analiste Laura Behrens van Media Industries Research op de CES. Kijkers die beschikken over een tv toestel met harde schijf kijken zelfs al helemaal geen livetelevisie meer. De verwachting is dat in 2008 40 procent van de Amerikaanse huishoudens een digitale recorder in huis heeft, maar al in 2006 zal de doorbraak met een marktaandeel van 20 procent een feit zijn, zo voorspelt Behrens. "Kijkers vinden het prettig om zelf het moment te bepalen waarop ze televisie kunnen kijken." De convergentie van tv en televisie heeft zeer beslist consequenties voor de retailkanalen. Traditionele pc leveranciers zullen steeds meer digitale videorecorders gaan verkopen, terwijl pc’s van Media Centers steeds vaker te koop zullen zijn in winkels voor consumentenelektronica. Alleen omroepen en adverteerders lijken nog niet rijp voor deze revolutie. De technologie zorgt er immers ook voor dat commercials kunnen worden overgeslagen. En van die commercials moeten de omroepen het nou juist hebben. "De commercie loopt zeker zes jaar achter", zegt Laura Behrens van Media Industries Research. "Er moeten andere manieren van financiering worden gevonden, zoals product placement." Kabelmaatschappijen leveren inmiddels zelf digitale videorecorders als alternatief voor volwaardige VOD diensten. VOD diensten kennen beperkingen, zeker als het om speelfilms gaat. De grote studio’s verdienen namelijk flink aan DVD’s en verkopen de licenties voor speelfilms pas in een laat stadium aan VOD aanbieders. Dat maakt deze diensten voor kijkers minder aantrekkelijk. DRV’s geven gebruikers het gevoel dat ze zelf baas over de programma’s zijn, ook over speelfilms die via televisie worden uitgezonden.