Telfort ruikt zijn kans met zakelijk GPRS
De mobiele datadiensten via GPRS bieden de drie kleine aanbieders nieuwe mogelijkheden zich te profileren op de zakelijke markt. Ben, Telfort en Dutchtone kampten lang met de landelijke dekking, waardoor zij niet serieus werden genomen voor zakelijke spraakdiensten. Dat probleem is nu nagenoeg opgelost. Bovendien hebben de 1800 MHz-netwerken die zij gebruiken, in theorie een grotere capaciteit dan de 900 MHz-netwerken van KPN en Libertel en lenen ze zich daardoor beter voor bandbreedtehongerige GPRS-toepassingen. Telfort grijpt van de drie kleine telecomaanbieders het fanatiekst de nieuwe mogelijkheden aan. Michiel Eielts, Telfort-directeur verantwoordelijk voor de zakelijke markt, verwacht bedrijven zo ver te krijgen dat zij Telfort kiezen voor mobiele datadiensten naast KPN of Libertel, met wie zij contracten hebben voor spraakdiensten. “Ik zie een grote toekomst voor PDA-achtige toestellen met GPRS-faciliteiten. Een zakelijke gebruiker heeft straks een toestel met een data-abonnement met daarnaast een kleine telefoon om mee te bellen. Telfort streeft ernaar in ieder geval het data-abonnement te leveren. Vanuit die positie proberen we dan ook de spraakcontracten over te nemen.” Telfort werkt enthousiast aan zijn begeerde positie als marktleider in mobiele datadiensten. Eielts verdeelt daartoe de mobiele datamarkt in drie eindgebruikertypen: de consument, de mobiele zakenman en de gebruiker van bedrijfstakspecifieke mobiele toepassingen. Hij ziet e-mail als de absolute topapplicatie voor alledrie. “Mensen hebben veel geld over voor het versturen van een tekstje. Dat blijkt wel uit het succes van SMS. Straks komt daar e-mail of chat via GPRS voor in de plaats.” Telfort werkt samen met IBM aan een simpele ontsluiting van Microsoft Exchange en Lotus Notes-server via GPRS. Voor de consument komen daar waarschijnlijk spelletjes en vertier bij. Bedrijfstakspecifiek Ingewikkelder zijn de bedrijfstakspecifieke toepassingen. Telfort ontwikkelde bijvoorbeeld, samen met EC-Gate, een toepassing waarmee aannemers in de bouw mobiel hun bestellingen kunnen plaatsen, beheren en afroepen. Eielts: “Een vergelijkbare samenwerking hebben we met UniXS voor een toepassing in de gezondheidszorg.” Dutchtone en Ben stellen zich beduidend gematigder op in het etaleren van hun visie op de mobiele datadiensten. “Wij willen voorkomen dat de verwachtingen te hoog gespannen raken,” zegt Ben-directeur Werner Schrijver. “Het gaat om een evolutie, niet om een revolutie.” Hij meent bovendien dat de zakelijke markt niet meer per definitie de plek is waar het grote geld te verdienen valt aan nieuwe diensten. Schrijver verwacht dat de komende jaren nog zeker de helft van de omzet komt uit spraak en SMS-achtige diensten. Zo’n 30 tot 40 procent zijn in zijn ogen bulkdiensten, zoals bankieren en lokatiegebaseerde diensten. Maximaal 20 procent komt uit operatorspecifieke diensten. “Investeren in eenvoudige bulkdiensten is de manier om de massa richting high-end op te laten schuiven”, meent Schrijver. Marcel Schaareman, marketingmanager mobile data bij Dutchtone, beperkt zich voorlopig ook tot de diensten waar de meeste zakelijke gebruikers en consumentenbehoefte aan hebben, dus e-mail, agendafuncties en, voor consumenten, entertainment. Hij heeft wel interesse in het aanbieden van verticale toepassingen, maar wacht tot de systemintegrators die actief zijn in een specifieke bedrijfstak, met een goed idee naar hem toekomen. In tegenstelling tot Eielts van Telfort verwacht hij meerwaarde in het combineren van spraak- en datadiensten. Hij ziet niets in een voortdurende strijd bij de klant om de abonnementen. Een voor de hand liggende dienst lijkt hem een gecombineerde voice- en e-mailbox. Hobbels Telfort biedt als enige van de drie kleinere GSM-bedrijven op dit moment al een zakelijke GPRS-dienstenportfolio. Dutchtone waagt zich nog niet aan een introductie. Schaareman schetst een aantal problemen met de prestaties en beveiliging van het GPRS-netwerk. Die moeten eerst worden opgelost voordat er sprake is van een commerciële start. Schrijver zegt dat Ben waarschijnlijk in september begint met dienstverlening aan zowel consumenten als bedrijven. De beschikbaarheid van goede, aantrekkelijke telefoons is daarbij van essentieel belang. Nokia en Ericsson hebben hem beloofd tegen die tijd hun toestellen klaar te hebben. “Anders stellen we de introductie gewoon uit, net als we destijds bij de introductie van WAP deden. ” Telfort zette tot nu toe voornamelijk Motorola Timeport 260-toestellen in bij de bedrijven die van zijn GPRS-diensten gebruik maken. Siemens kondigde vorige week samen met Telfort aan zo’n vijfhonderd servicemonteurs uit te rusten met een Siemens S45 of ME45. De telecomaanbieder introduceert zelf binnen enkele weken een GPRS-variant van in Amerika populaire Blackberry-PDA. Het bedrijf lift daarbij mee op de leveringscontracten die moederbedrijf BT Wireless sloot met de Canadese producent Research In Motion (Rim). Ofschoon de Blackberry een monochroom scherm heeft, is het in Amerika een zeer gewild agenda- en e-mailhulpje, met name onder directieleden van grote bedrijven. De Amerikaanse krant USA Today noemde het apparaat al gekscherend de ‘crackberry’, om het verslavend karakter ervan aan te geven. Het sterkt Eielts in zijn geloof in een grote toekomst voor GPRS-PDA’s.