Tie verstookt kapitaal in rap tempo
Directeur Dick Raman deelde mee dat hij verwachtte dat de kapitaalinjectie voldoende zou zijn om een tijdelijk kastekort te overbrug-gen. Het bedrijf zou nog deze zomer winst maken. De vraag werpt zich op hoe dit mogelijk is. De Internet-onderneming haalde bij de beursgang op 2 maart vorig jaar 40 miljoen euro op, een bedrag dat in dertien maanden kennelijk verdwenen is. Tie heeft sinds die emissie dus zo’n 3 miljoen euro per maand meer uitgegeven dan het verdiende. Dick Raman: „Vergeet niet dat Tie voor de beursgang winstgevend was. De kosten stegen rondom de IPO fors, in de eerste plaats door de beursgang zelf, die 3 miljoen euro kostte. Daarnaast hebben we 21 miljoen euro uitgegeven aan acquisities. Een aantal daarvan werden vóór de beursgang al voorbereid, maar in de week erna deed zich de mogelijkheid voor om in de VS het bedrijf SPS Solutions te kopen. Andere eenmalige uitgaven betroffen investeringen, bijvoorbeeld in de gekochte bedrijven en in het pand in Hoofddorp.” Vorig jaar november besloot de directie van Tie te stoppen met de expansie en te bezuinigen. Raman: „We zijn gestopt met investeren en hebben vooral bezuinigd op tijdelijke medewerkers. Van de 150 medewerkers die we vorig jaar hadden zijn we er nu 25 kwijt.” Bezuinigen alleen is echter niet voldoende: „We zullen de omzet gaan vergroten door opnieuw te focussen op onze sterke punten”, zegt Raman. „Dat lukt aardig. Over het boekjaar tot 1 oktober 2000 maakten we 9 miljoen euro omzet, in het halfjaar daarna meer dan dat bedrag.” Mocht Tie deze zomer niet winstgevend worden, dan is er de equity line. Overigens bedoelt Raman met ’winstgevend’ een positieve ebitda, de winst voor belastingen, rente, afschrijvingen en amortisatie. Papierlawine Over de identiteit van de investeerders is Tie bewust vaag. Raman: „De nieuwe aandelen zijn gespreid over klein aantal Nederlandse particulieren.” De naam van de buitenlandse investeerder zal mettertijd bekend worden gemaakt. „We moeten eerst door de papierlawine heen. Het is een betrouwbare club uit de VS, die ons al jaren kent.” Eigenlijk is Raman zwaar gepikeerd dat hij nieuwe aandelen moest uitgeven. „We bestaan al veertien jaar en zijn niet te vergelijken met die hippe dotcoms. Maar onze huisbank wilde geen krediet verstrekken vanwege negatieve publiciteit in de pers. Daardoor werden onze klanten afhoudend met het plaatsen van nieuwe opdrachten.” De negatieve publiciteit was het gevolg van uitspraken van Nina Brink. Raman: „Die heeft met ons rond de tafel gezeten om te praten over financiering of een eventuele overname. We kwamen niet tot overeenstemming, waarna ze de disclosure agreement schond en onze vuile was buiten hing.” Raman zegt dat Tie daarna een ’lamgeslagen’ bedrijf was. Oneerbaar voorstel La Dot, het nieuwe Internet-bedrijf van Nina Brink, doet de gesprekken af als ’geruchten die een eigen leven zijn gaan leiden’. Raman zegt: „Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar er waren voldoende getuigen bij. Ze hebben door het bedrijf gelopen, in alle boeken gekeken. Er is geen formeel bod op het bedrijf gedaan, maar dat was ook zinloos omdat we er toch niet uitkwamen.” Volgens een bericht in De Telegraaf zou Brink te hoge eisen hebben gesteld aan een financiële injectie in Tie. Raman: „Dat is een grove understatement. Je kunt rustig zeggen dat er niet veel van Tie over was gebleven als we met Brink in zee waren gegaan. Verder zijn aan mij persoonlijk voorstellen gedaan die ik zou willen omschrijven als ’oneerbaar’. Het kwam er op neer dat ik al mijn 8 miljoen aandelen voor een habbekrats had moeten inleveren.” Waarom La Dot de gesprekken ontkent weet Raman niet. Raman beklaagt zich over de moeilijke situatie die de laatste tijd bestaat rond de financiering van Internet-bedrijven. „Ik dacht dat de beursgang van vorig jaar ongeveer het ergste was wat ik in mijn carrière zou meemaken, maar de periode daarna is pas echt verschrikkelijk geweest. Vorig jaar kon ik bij de introductie met gemak veertig miljoen ophalen, nu krijg ik de deur al in mijn gezicht gesmeten als ik twee miljoen vraag. Alsof elk Internet-bedrijf hetzelfde is. En je wil niet weten met welke figuren je te maken krijgt als je naar geld op zoek bent. We zijn zelfs benaderd door lui die geïnteresseerd waren in witwaspraktijken.”