TINE was niet voor iedereen ‘succesvol’
Een woordvoerder van de RAI meldt dat ‘succesvol’ betrekking heeft op het grotere aantal exposanten. Ook heeft hij voornamelijk ‘positieve signalen’ ontvangen van standhouders. Er mogen dan wel minder bezoekers geweest zijn, maar de kwaliteit van deze mensen was wél hoger, zo luidt de redenering van de RAI. De exposanten zijn echter zeer verdeeld in hun oordeel over de TINE. P. van der Willigen, directeur van Data Connections, is ‘redelijk tevreden’ over de beurs. Data Connections levert onder meer koper- en glasvezel patchkabels voor de data- en telecommarkt en stond voor het eerst met een stand op de TINE. "Ik geef de TINE een 7. Het was wel aardig, maar het kan altijd meer. Pas op de lange termijn kunnen wij de resultaten van deze beurs beoordelen. Voor onze bestaande klanten was het in ieder geval wel leuk." Volgend jaar is Data Connections er niet bij. "Om de twee à drie jaar lijkt mij genoeg voor een beurs als de TINE. Ik heb er geen spijt van, al is de vierkantemeterprijs gezien de bezoekerfrequentie wel aan de hoge kant." Wie volgend jaar zeker wel weer aanwezig is op de TINE, is Snakeware. Dit bedrijf, dat contentmanagementsystemen ontwikkelt, stond op het speciale Friesland ICT-Paviljoen. Directeur Ate van der Meer is uiterst tevreden. "Ja, het was minder druk, maar dat was geen probleem want we hebben heel veel goede contacten kunnen leggen. En daar zit zeker één heel dikke vis tussen!" Ook René Simons, mededirecteur van Communited, is zeer te spreken over de TINE. Communited is importeur van het contentmanagementsysteem emagiC en stond voor het eerst met een stand op de beurs. "We hebben veel contacten kunnen leggen met eindgebruikers, dealers en partners." Truus Koppelaar, directeur marketing en communicatie van Afas Software, is minder enthousiast. "Wij staan er al jaren, maar dit jaar heb ik heel lang geaarzeld. Het is een heel brede beurs, maar wij leveren software en willen met heel specifieke mensen spreken. We hebben heel goede contacten gelegd, maar niet dat je zegt ‘daar gaan we even goed mee scoren’. Wij staan daar om onze naamsbekendheid te vergroten, nieuwe contacten te leggen. Maar het was wel heel rustig. Als ik al volgend jaar besluit weer op de beurs te gaan staan, dan breng ik de standbemanning drastisch terug." Of CyberLan er volgend jaar weer bij is, is ook niet zeker. Het bedrijf, dat onder meer gespecialiseerd is in service management en CRM-oplossingen, had dit jaar zijn standruimte ten opzichte van de voorgaande jaren fors teruggebracht: van 60 naar 20 vierkante meter. Marketingmanager Michiel de Bruijn: "Doordat we nu een kleinere stand hadden met minder bombarie kwamen er veel minder mensen langs die alleen een presentje willen. We moesten wel zelf de mensen eruit zien te pikken maar daardoor was wél de kwaliteit gemiddeld hoger. Maar ik vraag me af of zo’n brede beurs nog bestaansrecht heeft. Ik kijk meer naar gerichte vakbeurzen." A. Bos, al veertien jaar trouw bezoeker en tot drie jaar geleden standhouder op de TINE, is nog duidelijker. "De TINE wordt steeds kleiner! Het lijkt steeds meer op een reünie! Beurzen zijn sowieso niet meer zo interessant. Leveranciers wachten niet meer op een beurs als ze een nieuw product introduceren. De TINE is toe aan een aftocht met stille trom!"