UMA slecht barrières in telefonie
Het idee voor UMA dateert al van januari 2004; het is ontstaan bij diverse dienstenaanbieders en fabrikanten van mobiele telefoons, waaronder British Telecom, Motorola, Nokia, Research in Motion, Siemens en Sony Ericsson. De eerste specificaties voor de standaard werden in september van dat jaar gepubliceerd. Verwarring Het initiatief wekt nog wel eens verwarring, omdat de IMS-technologie (Internet Protocol Multimedia Subsystem) hetzelfde lijkt te beogen. Maar waar IMS de dienstenlaag vormt, zorgt UMA voor de eigenlijke toegang. Hiervoor is in de specificaties een zogenoemde UMA Network Controller (UNC) gedefinieerd waarmee de mobiele aanbieder één kanaal kan bieden voor de afhandeling van de verschillende vormen van verkeer, waardoor het niet meer uitmaakt via welk kanaal de gesprekken worden afgewikkeld. Ook gecombineerde VoIP- en chatdiensten zoals die van MSN, Skype of Yahoo zouden met UMA zonder onderbreking van het ene naar het andere netwerk kunnen worden overgedragen. De verwachting is overigens wel dat hoofdzakelijk VoIP- oftewel internettelefonie voor dit soort diensten gebruikt zal worden. Dat leidt bij de operators dan wel tot omzetverlies, omdat niet per tijdseenheid kan worden afgerekend. Vermoedelijk zal daarom voor de UMA-dienst zelf een maandbedrag in rekening worden gebracht, maar het definitieve woord is daarover nog niet gezegd. Voor de operators zijn er ook voordelen: spraakverkeer kan bij congestie makkelijker naar andere infrastructuren overgeheveld worden. Ontvangst van mobiele telefonie in gebouwen is over het algemeen nogal slecht, en in dat geval zou een gesprek via WLAN voortgezet worden, waar meer capaciteit beschikbaar is. Analisten verwachten dat hierdoor een sterke kostenreductie van het spraakverkeer zou kunnen ontstaan. Fabrikanten hebben in elk geval hoge verwachtingen van UMA. Philips Electronics kwam vorig jaar al met een UMA-halfgeleider, en nu heeft Nokia een eerste mobiele telefoon met UMA-ondersteuning aangekondigd, de Nokia 6136. Die zal echter niet meteen overal kunnen werken omdat ook aan de netwerkkant het één en ander dient te gebeuren. In Frankrijk gaat France Télécom de dienst beschikbaar stellen aan klanten met de ADSL modem LiveBox van Orange, waarop een mobiele VoIP-telefoon kan worden aangesloten. Ook Telecom Italia, Telia-Sonera, Cingular, Orange en T-Mobile bereiden UMA-diensten voor. Telia-Sonera experimenteert al met een UMA-dienst in Denemarken. Belangstelling Volgens BrainJuicer, dat onderzoek naar UMA deed bij zo’n duizend telecomgebruikers in zes Europese landen, is er veel belangstelling voor het gebruik van UMA-diensten. Een groot deel van de respondenten denkt erover om binnen twaalf maanden een UMA-abonnement te nemen zodra die beschikbaar komen.