Utrecht domineert NK Programmeren 2003
De verhoogde moeilijkheidsgraad is te merken, want een uur voor het einde van de wedstrijd hebben veel teams nog maar één of twee opgaven goed. Die score is te zien aan de ballonnen die aan de computers zijn bevestigd. Voor elke goed opgeloste opgave krijgt men een gekleurde ballon. Alleen bij Makkelijk Zat van de Universiteit Utrecht hangen er vier. Enkele andere teams - waaronder Quintiq en ASML - hebben drie opgaven goed. Het laatste uur worden de ballonnen niet meer rondgebracht, om de spanning te verhogen. De teams zitten tandenknarsend en hoofdschuddend naar hun computerschermen te staren. Vier keer ingezonden en vier keer fout; dat is om gek van te worden. Ook omdat dit straftijd oplevert, namelijk 20 minuten per onjuiste oplossing. Dan valt eindelijk het verlossende eindschot; de wedstrijd is voorbij. Mark van Cuijk van het team ‘KI pi’ uit Eindhoven praat in de hallen van het Universiteitscomplex na met enkele andere deelnemers. "De wedstrijd was aanmerkelijk moeilijker dan de voorrondes. We hebben maar twee opgaven op kunnen lossen, waarvan eentje na herjurering." Het was een zware wedstrijd, bevestigt ook Lucas Kruijswijk van ASML. "Elk apart waren de opgaven niet zo moeilijk, maar het kostte veel tijd om de omvangrijke problemen uit te werken. Vorig jaar hadden we er nog vijf goed, nu drie! Het was echt zwoegen." Toekomst Voor de uitreiking laat algemeen directeur Oosterhof van hoofdsponsor PinkRoccade weten hoe content hij is met het Nederlands Kampioenschap Programmeren. "Voor een goed toekomstperspectief hebben het bedrijfsleven en de overheid belang bij goede informaticaopleidingen. Er is geen innovatie denkbaar waarbij ICT geen rol speelt. Daarom is het voor universiteiten een uitdaging om de opleidingen op niveau te houden. Een permanente modernisering van het onderwijs is een must!" Oosterhof zegt zich wel te kunnen voorstellen dat er met scepsis naar de ICT-sector wordt gekeken. "Eerst worden er duizenden mensen in dienst genomen - voor het oplossen van het jaar-2000-probleem en de invoering van de euro - en vervolgens komen mensen weer massaal op straat te staan." Volgens hem is nu echter de tijd van ‘goudzoekers’ voorbij. "De recessie is louterend voor de branche." Onderonsje Bij het verdelen van de prijzen komt naar voren dat de bedrijventeams van Quintiq en ASML goed mee hebben gedaan. Beide teams hebben drie opgaven goed opgelost. Quintig wint, omdat die de minste straftijd noteerde. Bij de uitreiking van de prijzen aan de studententeams blijkt dat de dag een Utrechts onderonsje is geworden. Derde wordt het team Klasse van de Universiteit Utrecht met drie opgaven goed. Tweede wordt het Utrechtse team PEG met eveneens drie goede opgaven en als winnaar komt Makkelijk Zat uit de bus met vier goede oplossingen. Het team van de studenten Wouter Waalewijn, Jaap Eldering en Jan Kuijpers is geen vreemde in programmeerland. In 2001 won hetzelfde team het Nederlands Kampioenschap en ook in andere competities lieten de drie studenten van zich horen. Volgens Eldering was hun grootste concurrent echter niet aanwezig. "Het Groninger team van Bug Fiction deed niet mee, omdat hun programmeur op stage is in Amerika. Anders was het vandaag nog veel spannender geworden. Maar je moet ook een beetje je dag hebben, want de eerste tien teams liggen altijd dicht bij elkaar." Waalewijn geeft aan dat het programmeren voor de drie natuur- en wiskundestudenten vooral een hobby is. "Programmeren is leuk om te doen, maar als carrière zoek ik iets dat me meer ligt." Toch zijn ze erg blij met de overwinning in Enschede. "Het geeft een kick om iedereen te verslaan."