Valley View Innoveren of wegwezen
Het heet kapitalisme, survival of the fittest. Typisch Amerikaans zou je zeggen. Maar het geheim van Silicon Valley was altijd dat het geld op de tweede plaats kwam, na de innovatie. Ondernemers hier zijn er erg trots op dat Wall Street op vier uur vliegen afstand ligt. Het liefst zouden ze hun financieel directeur ook naar New York sturen. Geld was niet vies, maar wel onbelangrijk. Geld leidt maar af van de innovatie. Als er Ferrari’s op je parkeerplaats staan, ben je als bedrijf ten dode opgeschreven. Het succes van Silicon Valley is gebaseerd op een eigenaardige vorm van handjeklap, een soort poldermodel waar iedereen beter van werd. Denk aan het verbond tussen Windows en Intel (WinTel) en meer recent Liberty Alliance, het samenwerkingsverband voor de opslag van persoonsgegevens op internet, waarin onder andere Sun, America Online (AOL) en Cisco samenwerken. Zo worden nieuwe bedrijven groot. De samenwerking zorgt voor een beschermde omgeving om op te groeien en de producten groot te maken. De ruzies die de IT-reuzen nu uitvechten, gaan over geld. Iedereen graait uit de steeds kleinere pot met IT-budgetten. Nog nooit heeft Oracle zo hard geroepen dat zijn databases beter zijn dan die van Microsoft of IBM, en Sun is ook al maanden bezig zich te onderscheiden van zijn grootste concurrent IBM. Dat is logisch nu het economisch minder gaat, maar heeft niets meer innoveren te maken, en daarmee niets met Silicon Valley. Wat heeft Oracle nog in de vallei te zoeken? Klanten raken nog nauwelijks opgewonden van de databases. Ook Cisco en Sun Microsystems moeten oppassen, om maar wat namen te noemen. Wanneer de servers, routers of databases gemeengoed worden, kunnen de fabrikanten beter naar Texas verhuizen. Het is ook daar prima mogelijk om kastjes in elkaar te schroeven en dozen dicht te plakken, zoals Dell en Compaq dagelijks bewijzen. De ruimte die bij hun vertrek uit Silicon Valley vrijkomt, is hard nodig. Want de nieuwe IT-reus komt eraan. Van de groep die vorig jaar is ontslagen, is een klein percentage bezig met het opzetten van nieuwe bedrijfjes. De kans dat een van deze onderneminkjes over tien jaar is uitgegroeid tot een omvang van meer dan duizend werknemers is honderd procent. Wanneer Oracle zich door gepoch en gescheld probeert te onderscheiden, betekent dat slechts een gebrek aan duidelijk betere producten. Sun schept wel op dat zijn Sunfire 15K server beter is dan de mainframes van IBM, maar durft het niet aan om onderzoeksbureaus de gegevens te verschaffen om die claim te checken. Silicon Valley is ijzersterk in goede, innovatie producten. De moddergevechten zijn even leuk, maar gaan snel vervelen. Wie ophoudt met innoveren wordt voorbijgestreefd door jonge nieuwe bedrijfjes. Dat zouden de Suns en Oracle’s toch moeten weten, want zo zijn zij zelf ook groot geworden.