Overslaan en naar de inhoud gaan

Van nul naar honderd in één jaar

In september vorig jaar richtten Henny Hurkens en Jan Krosenbrink met een aantal anderen Uphantis op. Het verder helpen van SAP-gebruikers stond en staat nog steeds centraal, maar niet op de gebruikelijke manier, zegt Hurkens, die tot 2004 directeur marketing en alliances bij SAP Nederland was.
“Het uitgangspunt was en is: we willen niet het zoveelste consultancybedrijfje zijn. We geloven namelijk stellig dat de technologie een steeds belangrijkere rol gaat spelen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

De middleware wordt steeds belangrijker en waar dat vroeger een kwaad achteraf was, wordt het nu een voorwaarde.”
Hurkens en Krosenbrink maken van Uphantis graag een thuishaven voor trotse IT’ers die technisch zeer goed onderlegd zijn. “Dit bedrijf groeit zo snel omdat we juist de techniek belangrijk hebben gemaakt. In automatisering is het zo: als je begint ben je consultant en een beetje verder ben je business consultant en dan senior business consultant enzovoort. Maar als je in de techniek blijft hangen ben je eigenlijk een sukkel. Dan heb je het niet gemaakt. Maar wij hebben die techniekmensen juist belángrijk gemaakt, omdat wij denken dat de techniek belangrijker wordt dan de functionaliteit. En die techniekmensen die kennen elkaar vaak en daarom hebben we zo’n magneet-functie.” Volgens Hurkens melden zich per week vier mensen spontaan aan, waarvan er één daadwerkelijk wordt aangenomen.
Krosenbrink, die een tijdlang de ERP-tak van PinkRoccade leidde, benadrukt dat Uphantis een ‘SAP-only’-bedrijf is en dat dat nog wel even zo zal blijven, omdat het gros van de medewerkers nu eenmaal jarenlange SAP-ervaring heeft. “Vijftig procent van die kennis zit in techniek zoals NetWeaver, XI (het ‘loodgietersdeel’ van NetWeaver) en SAP-development.”
Die kennis moet wel op een toekomstvaste manier beheerd worden, stelt hij. Er zijn vier ‘thuishonken’ in het bedrijf: voor de basis, development, functionele consultancy en programmamanagement. “Maar als je de nieuwe ontwikkelingen bij wilt houden dan is dat een veel te stugge manier van organiseren. Daarom benoemen we per gebied ‘champions’ en die personen worden gefaciliteerd met een budget voor opleidingen, beursbezoeken enzovoort om vooraan te kunnen lopen in de ontwikkelingen.” Hurkens: “In een kenniscompetitie moet je mensen niet in hokjes en hiërarchietjes zetten. We hebben dus een hele platte organisatie.” Er zijn ook relaties aangeknoopt met universiteiten en hogescholen, voor de toestroom van ‘vers bloed’.
Vanuit de SAP-expertise wil ­Uphantis doorgroeien in managementadvies, in beheercontracten en in specifieke SAP-deelgebieden zoals de middelgrote gebruikers in de voedingsmiddelenindustrie.
Verder willen Krosenbrink en Hurkens vooral kunnen inspelen op de technische vragen die ‘van onderaf’ komen. “Dat zijn vragen als: ‘als ik SAP nu volg in één van de vele wijzigingen, wat betekent dat voor mijn functionaliteit en de integratie van mijn processen?’. En als een tool voor dataintegriteit opeens kan worden ingezet als tool voor de integriteit van financiële data, wordt het opeens een board-room-kwestie.” De complexe omgevingen waarin dat soort dingen gerealiseerd kan worden zijn een specialiteit van Uphantis, stelt hij.
Dat SAP al enkele jaren praat over ‘van bovenaf’ managen van bedrijfsprocessen met behulp van zijn SOA-concept (bij SAP Enterprise Services Architecture) is nog lang niet relevant voor Uphantis. “Met alle respect; de verhalen die SAP nu op de markt vertelt, dat zijn verhalen die voor ons over twee, tweeënhalf jaar gaan spelen. In de bedrijven zitten ze nog in een heel andere fase.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in