Vergeefse actie Dutchtone tegen klaagsite
Dutchtone.sucks werd in het leven geroepen nadat het telecombedrijf SMS-berichten weigerde door te geven die via Zuid-Afrika worden verstuurd. Daaronder bevinden zich SMS-berichten die via het populaire chatprogramma ICQ worden verzonden. Duchtone Sucks verwijt het telecombedrijf daar onvoldoende rekening mee te hebben gehouden. Dutchtone schakelde een advocaat in toen bleek dat er op de site reclame werd gemaakt voor rivaal Telfort en initiatiefnemer Floris Waals zélf ook telefoonabonnementen verkoopt. Denigrerend Niet alleen heeft het telecombedrijf moeite met het ‘denigrerende gebruik’ van het merk Dutchtone op de site, ook zou er via afbeeldingen op de site inbreuk zijn gepleegd op het merkenrecht. De actie van Dutchtone staat niet op zichzelf. Het kabelbedrijf UPC vocht in het verleden al eens tegen upcsucks.nl, internet-provider Wanadoo bond de strijd aan met wanadoo.sucks.nl en onlangs probeerde Netscape het Nederlandse netschaap.nl te verbieden, een webpagina die trouwens helemaal niet gewijd is aan het browserbedrijf. Gemuilkorfd zijn de sites nog altijd niet. Alle zijn – al dan niet in aangepaste vorm met ‘disclaimer’ – nog steeds online. Ook in de VS zijn pogingen om dergelijke sites te verbieden gestrand. Vroeger verschenen de meeste klachten over bedrijven in nieuwsgroepen, maar die vielen niet zo op. Tegenwoordig ligt de nadruk steeds vaker op doorgaans goed ingelichte klaagsites en forums. Gebruikers van de failliete Rotterdamse provider Superweb vonden een jaar geleden troost bij de website Nielsonline.com, waar nog altijd flink wordt gescholden op ADSL en internet-providers. Gebrekkig De Consumentenbond vindt de reactie van Dutchtone een navrant voorbeeld van de gebrekkige communicatie tussen klant en bedrijf. De klachten over de kwaliteit van de dienstverlening worden op geen enkele manier gehonoreerd of serieus genomen. Het feit dat klaagsites nodig zijn, is volgens de bond een teken dat er iets goed mis is met de werking van de markt, de informatie aan de consument en het toezicht daarop. Juridische acties tegen klagers zijn inderdaad niet bepaald resultaatgericht. De bedrijven dienen hun energie juist te steken in de verbetering van hun diensten, en de communicatie met hun klanten. Het komt nog te vaak voor dat websites niet worden bijgewerkt of onjuiste informatie bevatten. Zo vermeldde Tele2, dat consumenten de mogelijkheid biedt te bellen via goedkopere tarieven dan KPN (carrier pre select), enige tijd verkeerde tarieven op haar website. Al eerder haakten abonnees af toen bleek dat Tele2 stilzwijgend het starttarief had verhoogd. De vorige week gestarte actie ’Maak kiezen mogelijk!’ van de Consumentenbond moet aan deze nalatigheid een einde maken. De bond wil dat de overheid aanbieders voortaan dwingt om (goede) informatie te geven over de kwaliteit van hun diensten, zodat klanten weten waar ze aan toe zijn. Maar het zou pas echt van lef getuigen als de aanbieders hun websites zouden durven te verrijken met ongecensureerde gebruikersforums.