Vijf vragen aan: Leo Mommersteeg
▪ Functie: productmanager SAP Nederland▪ Context: Mommersteeg is verantwoordelijk voor ‘landspecifieke zaken’. Hij moet er ieder jaar voor zorgen dat de software van SAP is aangepast aan de nieuwe regel(tje)s die op 1 januari van kracht worden.
1 Welke software moet gelokaliseerd en aangepast worden?
Het betreft eigenlijk alle software van SAP. Dat zijn meen ik 30 à 35 oplossingen die op de SAP Business Suite zijn gebaseerd.
Daarbij zijn tientallen of honderden mensen betrokken, ik weet het niet precies. Als het gaat om btw, dan zijn er hele andere mensen bij betrokken dan bij personeel en salaris. Een hot topic nu is salarisverwerking. Op 1 januari moet de nieuwe software weer bij klanten draaien. Daar zijn we al een paar maanden mee bezig. Dat begint zo ergens in september, na Prinsjesdag. Het belastingplan komt dan, en dan begint het voor ons te rollen. Voor salaris is de piekdrukte eigenlijk alleen tegen de jaarwisseling, door het jaar heen verandert er weinig.
2 Wat zijn de specifieke regels die dit jaar consequenties hebben?
Dat is dit jaar relatief rustig, gelukkig. Vergeleken met de invoering van Walvis vorig jaar valt het nu erg mee. Het zijn wat zaken in de loonaangifte. En wat milieu-aspecten als het gaat om de auto van de zaak. En de berekeningen van de part-timers bijvoorbeeld, die vind je nergens in de wet terug, maar de Belastingdienst heeft daar toch wat dingen in veranderd. Dat levert soms nog verrassingen op. Soms hebben die veel invloed. Vorige week vrijdag kregen we nog een antwoord op een vraag die we aan de Belastingdienst hebben gesteld. Dan moeten we toch weer ineens aan de gang, terwijl we de software al hadden moeten uitleveren.
3 Is de deadline al verstreken of varieert dat?
Dat is voor de gewone softwaregebruikers en salarisservicebureaus bijvoorbeeld verschillend. SAP zit vaak bij de grotere bedrijven. Die hebben wat meer tijd nodig dan een kleiner bedrijf. Een kleiner bedrijf gaat pas deze of volgende week een cd vrijgeven. Salarisservicebureaus hebben misschien nog wel wat meer tijd. Die hoeven pas later in januari klaar te zijn.
4 Komt er veel kijken bij de btw-wijzigingen?
Een verandering als het elektronisch btw aangeven heeft wel wat meer tijd nodig in grote bedrijven, want wie weet wat voor processen daarvoor allemaal aangepast moeten worden. Maar die aangifte is al enkele jaren terug ingevoerd. De verhoging van 19 naar 20 procent die we dit jaar hebben, is een hele simpele aanpassing. Dat is een kwestie van twee cijfers. We sturen wel een update, maar ik denk dat de meeste bedrijven dat gewoon zelf doen.
5 Is het nog hectisch of is het al tijd om achterover te leunen?
We doen deze week de salaris-rollout naar de klanten. Dat betekent dat we de klanten informeren wat SAP allemaal veranderd heeft. We krijgen zo’n 200 à 300 bedrijven op bezoek; daarna is het een beetje voorbij voor ons. Er is een speciale softwarecorner op de site van SAP waar alle gebruikers de nieuwe software kunnen downloaden. Vervolgens is het wachten op het nieuwe jaar; sommige klanten komen toch weer met vragen of misschien met problemen. Maar de grootste drukte is nu wel voorbij. De hectiek ligt in november en dan praat ik vooral over de salarisverwerking. Andere regelgeving, bijvoorbeeld in de ziekenhuismarkt, is veel meer een ‘ongoing business’. Daar hebben we langere termijnen nodig om de software aan te passen en de ziekenhuizen te informeren.
/f.blankena@sdu.nl