Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkgever controleert mail

Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Hitachi Data Systems (HDS) onder grote en middelgrote bedrijven in het EMEA-gebied, toont aan dat in Nederland zo’n 66 procent van de werkgevers de e-mail van medewerkers nagaat. In de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) als geheel is dat 56 procent. Bij instant-messagingberichten (IM) ligt de mate van controle (31 procent) juist wat lager dan het internationale gemiddelde (36 procent).
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven (56 procent) monitort de e-mails van medewerkers standaard. Een derde van de bedrijven (36 procent) controleert ook IM-communicatie en 68 procent heeft expliciete richtlijnen voor e-mail- en IM-gebruik van medewerkers. De introductie van de nieuwe regelgeving voor de aansprakelijkheid van bedrijven, zoals de Sarbanes-Oxley Act, is niet populair onder medewerkers die er dubieuze e-mail- en IM-praktijken op nahouden. Toch heeft de nieuwe regelgeving ertoe geleid dat veel bedrijven hun beleid ten opzichte van elektronische communicatie onder de loep nemen. Dat geldt zeker voor sterk gereguleerde markten als de financiële dienstverlening, waar bedrijven geconfronteerd worden met hoge boetes als ze niet voldoen aan de audit-eisen voor communicatie. Volgens HDS wordt de introductie van striktere en efficiëntere e-mailbeheersystemen gezien als dé oplossing om de storagekosten voor de snelgroeiende hoeveelheden berichten te minimaliseren. Uit het onderzoek blijkt dat e-mailberichten, inclusief bijlagen, soms wel meer dan 40 procent van de dataopslagcapaciteit van een bedrijf kunnen beslaan. Niet bewaren Het onderzoek laat zien dat minder dan een op de vijf bedrijven (18 procent) e-mailberichten langer dan drie jaar bewaart. Dit ondanks regels die aangeven dat elektronische communicatie tot acht jaar bewaard moet blijven. Voor Nederlandse bedrijven geldt dat het percentage dat e-mail tot drie jaar (53 procent) en langer dan drie jaar (22 procent) bewaart, boven het EMEA-gemiddelde van respectievelijk 43 procent en 18 procent ligt. Voor het bewaren van IM-berichten tot drie jaar zitten Nederlandse bedrijven met 9 procent onder het gemiddelde van 20 procent. Voor een bewaarperiode van meer dan drie jaar ligt het Nederlandse percentage (9 procent) boven het EMEA-gemiddelde (6 procent). Hitachi Data Systems, dat opslagsystemen verkoopt en in deze voor eigen parochie praat, noemt het ‘zorgwekkend’ dat slechts één op de twintig bedrijven IM-berichten langer dan drie jaar bewaart, terwijl driekwart van de ondervraagden deze berichten helemaal niet opslaat. Zeker omdat instant messaging wordt erkend als het snelst groeiende communicatiemedium ooit. Analistenbureau Gartner schat dat ongeveer 70 procent van de bedrijven, bewust of onbewust, een vorm van instant messaging gebruikt.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in