Workshops verworden tot: ‘vergaderen met flip-over’
Bovendien zijn organisaties de eerste automatiseringsgolven voorbij en richten ze zich nu op problemen en uitdagingen met een hogere complexiteit. Het draait om afdelings- of organisatie-overschrijdende processen, producten of diensten die met een grote diversiteit van technologieën (near) real-time moeten worden ondersteund, waardoor een groter scala van partijen geholpen moet worden bij het uitvoeren van de werkzaamheden. En die technologie heeft zich de laatste jaren ook nog eens met extreem hoge snelheid ontwikkeld, in zowel de diepte als de breedte. De complexiteit is toegenomen en het aantal gebieden waar software-engineers veel van af moeten weten, is bijna niet meer te overzien. De benodigde kennis en ervaring moeten daardoor steeds vaker worden gezocht in een team van software-engineers. Dit levert een nieuwe uitdaging op: hoe laat je een groep eigenwijze specialisten op een effectieve manier samenwerken? En als dat al lukt, hoe laat je dat gespecialiseerde team samenwerken met een groep materiedeskundigen en eindgebruikers? En hoe daar één team van te maken?