Misbruik 112 door storing
Ongeveer 50 procent van de telefoontjes kwam van mensen die wilden weten of de alarmcentrale alweer bereikbaar was. "Dat leidden we af uit het feit dat nadat er verbinding tot stand was gekomen, we de 'in gesprek toon' hoorden. Zij verbraken dus meteen de verbinding. Door hun misbruik moeten mensen die 112 nodig hebben, wachten", aldus de woordvoerder. De woordvoerder van het KLPD heeft geen idee of mensen in problemen zijn gekomen doordat 112 via het mobiele net niet was te bereiken. Hij weet ook niet of de piek in telefoontjes na 21.30 uur tot ernstige situaties heeft geleid. De centrale bij het KLPD merkte om 20.40 uur dat er problemen waren met het mobiele net en waarschuwde KPN. De storing bleek in de hardware te liggen. KPN is nog bezig met het onderzoek naar de oorzaak van de storing, zei een woordvoerster dinsdag. KPN nam een noodschakeling in gebruik waardoor 112 vanaf 21.30 uur weer bereikbaar was voor bijna al het mobiele telefoonverkeer. Rond middernacht konden alle mobiele bellers weer contact krijgen met de alarmcentrale. Met het vaste net zijn geen problemen geweest. (anp)