Oorzaak storing NS lag in rekencentrum BT
Maar op maandagochtend viel onverwacht één van de computersystemen van de verkeersleidingspost Utrecht uit. Het was een computer die verbonden was met het systeem in Nieuwegein dat zondag kortstondig was uitgevallen. Bij de overschakeling naar het back-upsysteem werd de computer zo traag dat een onwerkbare situatie ontstond voor de verkeersleiding, die seinen en wissels niet meer goed kon bedienen.
De eerste conclusie van het onderzoek van ProRail is dat het totale systeem inclusief de back-upsystemen in het weekend een 'tik' hebben gekregen vanwege de kortstondige uitval. Nader onderzoek moet dat nog bevestigen. ProRail heeft een onafhankelijke partij opdracht gegeven tot dat nadere onderzoek. Het bedrijf benadrukt dat de voorzieningen in het rekencentrum alle dubbel zijn uitgevoerd en voldoen aan de hoogst mogelijke internationaal vereiste standaard.
ProRail wil leren van deze storing om soortgelijke problemen in de toekomst te kunnen voorkomen. De spoorbeheerder heeft in advertenties in een aantal kranten de treinreizigers verontschuldigingen aangeboden voor de grote storing van afgelopen maandag. "We beseffen hoe vervelend de vertragingen zijn voor reizigers en hoezeer wij een beroep doen op de flexibiliteit van vervoerders en hun medewerkers'', schrijft de spoorbeheerder in een stuk dat begint met "Onze excuses''.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee