Overslaan en naar de inhoud gaan

Storing duurt tot eind van de dag, denkt Vodafone

Dat heeft Vodafone laten weten in een persverklaring naar aanleiding van een grote brand in een bedrijfspand van Vodafone in Rotterdam. De brand, die om 5 uur vanochtend uitbrak, is inmiddels onder controle. Maar uit veiligheidsoverwegingen is de stroom uitgeschakeld, en dat blijft voorlopig zo.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Doordat de apparatuur in het pand niet functioneert, zijn 700 telefoonmasten in de regio's Rotterdam, Den Haag en Kennemerland uitgeschakeld. Volgens Vodafone ondervindt ongeveer een kwart van zijn klanten problemen als gevolg van de storing. Daaronder bevinden zich in ieder geval nogal wat ambtenaren van de Rijksoverheid, die een contract bij Vodafone heeft. Ook de helft van het meetnet van KNMI is door de storing uitgeschakeld

Een op de drie klanten van telefoonbedrijf Vodafone heeft last van de storing, meldt persbureau ANP. Zij kunnen niet bij hun voicemail. Een kwart van de klanten kan niet mobiel bellen, internetten en sms'en. In totaal heeft Vodafone 5,3 miljoen aansluitingen in Nederland.

Werk aan noodvoorziening begonnen

Vodafone is bezig een noodvoorziening in te richten; de apparatuur daarvoor is onderweg. In eerste instantie zal Vodafone daarmee alleen het 2G-netwerk kunnen herstellen, en dat zal naar verwachting van het bedrijf tot het einde van de dag kunnen duren. Klanten die via het 3G-netwerk bellen en sms-en worden automatisch naar het 2G-netwerk overgezet zodra dat weer werkt. Klanten die zelf handmatig netwerkinstellingen hebben doorgevoerd, zullen zelf maatregelen moeten nemen.

Het is niet duidelijk wanneer het 3G-netwerk weer functioneert. Om het 2G-netwerk zo goed mogelijk te laten opstarten, Vodafone verzoekt klanten het dataverkeer in eerste instantie te beperken.

CDA wil spoeddebat en stelt ministers vragen

Het CDA wil zo snel mogelijk een spoeddebat met minister Maxime Verhagen van Economische Zaken en minister Liesbeth Spies van Binnenlandse Zaken over de brand. Ook wil het CDA vandaag nog een brief ontvangen over de storing, die volgens haar serieuze problemen veroorzaakt. Ook wil de partij weten of vitale overheidsinstanties door de storing niet bereikbaar zijn. Verder vraagt het CDA de ministers welke noodoplossing op korte termijn mogelijk is.

Grote klanten zwaar getroffen

Veel grote klanten van Vodafone zijn zwaar geraakt door de storing. Ze eisen opheldering en gaan zich mogelijk op een schadeclaim beraden. Directeur Richard den Uyl van belangenvereniging BTG heeft dat gezegd. BTG vertegenwoordigt tal van telecomklanten, zowel in de publieke als de private sector. Daarbij zijn enkele hele grote, aldus Den Uyl.

Volgens Den Uyl vragen de gedupeerde bedrijven zich af waarom Vodafone blijkbaar geen uitwijkmogelijkheden had naar een ander netwerk. Zelf heeft hij geprobeerd een reactie van het bedrijf te krijgen, maar dat is tot dusver niet gelukt. "Je zou toch verwachten dat Vodafone een back-up heeft," stelt de BTG-zegsman.

ZZP'ers vragen tegemoetkoming van Vodafone

Belangenorganisatie ZZP Nederland wil dat Vodafone "een gebaar" maakt naar zijn klanten, bijvoorbeeld een week of maand gratis bellen. Voor kleine zelfstandigen is het een ramp als ze niet kunnen bellen, niet gebeld kunnen worden en geen dataverkeer hebben, aldus directeur Johan Marrink. Hij vindt dat de continuïteit beter gewaarborgd moet zijn.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in