Amsterdam, Eneco en KNVB dagen dataprofessionals uit
Verschillende Nederlandse organisaties, waaronder de Gemeente Amsterdam, Eneco en de KNVB, vragen dataprofessionals (maatschappelijke) vraagstukken op te lossen met behulp van data en analytics. Maarten Hoffer, Marketing Manager bij de KNVB: “De KNVB heeft een schat aan data. Door een praktisch vraagstuk neer te leggen, hopen we de ervaringen voor onze leden en fans verder te verbeteren en tot vernieuwende inzichten te komen in het Nederlandse voetballandschap.”
Tijdens de week worden de volgende data challenges georganiseerd:
6 juni: Eneco - Hoe kan het onderhoud van de straatverlichting efficiënter worden uitgevoerd?
Luminext, onderdeel van Eneco, heeft data over 10% van de straatverlichting in Nederland. Op dit moment wordt het onderhoud aan deze verlichting volgens een schema uitgevoerd of op basis van de informatie van een surveillanceauto die al rijdend issues signaleert. Dit maakt het onderhoud inefficiënt en duur. Eneco stelt data scientists voor de uitdaging om een prototype te maken van een predictive algoritme waarmee het onderhoud efficiënter wordt. Inschrijven voor deze challenge, die plaatsvindt op het hoofdkantoor van Eneco in Rotterdam, kan hier.
7, 8 juni: Eneco - Wat kan data betekenen voor de energietransitie?
De energiemarkt bevindt zich in een transitie naar gedistribueerde, duurzame energie. Consumenten zijn ook bewuster dan ooit bezig met hun energieverbruik. Ruim 300.000 huishoudens maken daarvoor inmiddels gebruik van de slimme thermostaat Toon. Om nieuwe inzichten te krijgen werkt Eneco met 2500 klanten in een lab waar het experimenten doet. Hiervoor is momenteel de verbruiksdata van een jaar verzameld. Wat zouden dataprofessionals doen met deze data om de energietransitie te versnellen? Deelnemers kunnen zich voor deze challenge registreren via deze link. De challenge vindt plaats op het hoofdkantoor van GoDataDriven in Amsterdam.
7 juni: KNVB - Wat is de impact van het meiden- en vrouwenvoetbal op het Nederlandse voetbal?
Met het Women’s EURO 2017 toernooi in het vooruitzicht richt de data challenge van de KNVB zich op het meiden- en vrouwenvoetbal. De KNVB vraagt de deelnemers om meer inzicht te geven in de omvang, de ontwikkelingen en impact van het meiden- en vrouwenvoetbal en ten opzichte van het Nederlandse voetbal in zijn geheel. Daarnaast wil men een doorkijk naar de toekomst hoe dit zich verder zal ontwikkelen. De data challenge bij de KNVB vindt plaats op de KNVB Campus in Zeist. Aanmelden voor deze data challenge kan hier.
7 juni: Gemeente Amsterdam - Hoe kan data helpen de stad leefbaar te houden?
Het wordt iedere dag drukker in Amsterdam. In 2015 bezochten maar liefst 17 miljoen mensen samen 139 miljoen dagen onze hoofdstad. Dit levert verschillende uitdagingen op voor de gemeente op het gebied van onder andere verkeer en wonen. De Gemeente Amsterdam wil hier meer grip op krijgen door het gebruik van data. Opdracht aan de deelnemers van de data challenge is om met behulp van modellen de drukte beter te voorspellen en de negatieve effecten van de drukte te helpen verminderen. De Gemeente Amsterdam heeft hier voor open data beschikbaar via data.amsterdam.nl, maar er wordt aangemoedigd om andere (open) databronnen te gebruiken. Inschrijven voor de data challenge van de Gemeente Amsterdam kan via deze link.
Over Dutch Data Science Week
De Dutch Data Science Week is een initiatief van SAS Nederland en GoDataDriven en gericht op zowel ondernemers als data scientists. Gedurende vier dagen (6-9 juni) vinden op verschillende locaties activiteiten plaats gericht op kennisdeling. Naast trainingen, meet-ups en de genoemde Data Challenges (waarvoor iedere dataspecialist zich in kan schrijven) vindt er een carrièremarkt plaats waar (toekomstige) Data Scientists en bedrijven elkaar kunnen ontmoeten. Verder worden er netwerkbijeenkomsten georganiseerd waaronder Data Donderdag. De week wordt afgesloten met het SAS Forum, de grootste jaarlijkse analytics-conferentie van Nederland.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee