Data marts zijn verleden tijd
“De enige oplossing is al die data marts te integreren in een ondernemingswijd data warehouse, en dat is precies de opdracht die Teradata op zich gesteld heeft”, zegt Lars Nyberg, voorzitter en algemeen directeur van NCR, eigenaar van Teradata. Nyberg begrijpt dat data marts een succes zijn. Ze zijn snel, gemakkelijk te hanteren, en goedkoop. Meestal zijn ze gebruikt om informatie te verzamelen rond een specifieke bedrijfsactiviteit. Het probleem is echter dat die informatie dan vaak niet door de rest van het bedrijf gebruikt kan worden. “Wat heb je dan? Verschillende versies van de waarheid in plaats van één enkel globaal overzicht van al je gegevens”, zegt Nyberg. “Dat is op beleidsniveau volstrekt waardeloos. Meer zelfs, het kost je handenvol geld. Het probleem daarvan is dat de meeste bedrijven nauwelijks weten hoeveel geld.” Nyberg onderbouwt zijn uitspraak met cijfers: uit een recent onderzoek uitgevoerd door het bureau BuzzBack bij ruim honderd grote bedrijven, is gebleken dat ruim een kwart van de ondervraagden geen flauw benul had hoeveel van hun IT-budget aan data marts besteed werd. De hoofdreden was dat data marts zo goedkoop zijn – zo’n 5 tot 6 ton – dat voor aanschaf geen toestemming van de algemene directie nodig is. “Het onderzoek heeft bovendien aan het licht gebracht dat bijna 20 procent van die bedrijven tien tot dertig data marts hadden waarvan de informatie hoegenaamd niet geconsolideerd was.” Voor Nyberg ligt de oplossing voor de hand: integreer al die data marts in een ondernemingswijd data warehouse, zodat je over eenvormige informatie beschikt om gefundeerde bedrijfsbeslissingen te nemen, mét nog bijkomende financiële voordelen, zoals lagere kosten voor licenties en onderhoud. Hij haalt daarbij het voorbeeld aan van 3M dat in totaal zestig data marts geïntegreerd heeft in één data warehouse en daarmee niet alleen de productiviteit van zijn verkopers met 10 procent heeft opgedreven, maar bovendien nog eens ruim 10 miljoen dollar per jaar heeft kunnen besparen door lagere onderhoudskosten. Bovendien zijn de verkoopsrapporten nauwkeuriger en sneller klaar. “Precies hier ligt een grote kans voor Teradata”, beklemtoont Nyberg: “voor eens en voor goed een einde maken aan het data marts-debat door ondernemingswijde geïntegreerde informatie ter beschikking van iedereen te stellen.” Nyberg ontkent niet dat hij hoge verwachtingen koestert voor Teradata (dat tien jaar geleden door NCR werd opgekocht). “Ik ben ervan overtuigd dat Teradata op een dag het meest winstgevende deel van NCR zal worden. Wellicht zal de winst die ik dit jaar voor Teradata verwacht had, niet gehaald worden omwille van de slechte economische situatie, maar dat is slechts uitstel.”