Overslaan en naar de inhoud gaan

Organisatie mobiele data nog geen gesneden koek

Het zakelijke gebruik van mobiele datadiensten stelt nog niet veel voor. Rond deze tijd zou al 10 tot 20 procent van omzet van mobiele telecomaanbieders uit zakelijk datatoepassingen moeten komen, zo hielden onderzoekers de markt twee jaar geleden voor.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

GPRS, het ‘allways on’ mobiele datakanaal met de ‘hoge’ doorvoersnelheden, bleek echter niet de katalysator voor de mobiele werkplek. Nu dit jaar de 3G-netwerken op grote schaal in gebruik genomen worden, komen deze verwachtingen opnieuw ter tafel. De mogelijkheid op elke plek draadloos te kunnen beschikken over de toepassingen die normaal alleen via een vaste verbinding te benaderen zijn, kan immers de productiviteit van werknemers een flinke impuls geven. Een van de belangrijkste obstakels voor de toepassing van mobiele datadiensten in de zakelijke markt is de beveiliging, vooral van de informatie die zich bevindt op de apparatuur waarmee de werknemer op pad gaat. "Wordt de telefoon, PDA of laptop gestolen of blijft deze ergens liggen, wie kan dan bij de gegevens die daarop staan?", schetst David Cleevely, de oprichter en bestuursvoorzitter van marktonderzoeker Analysys de zorgen waarmee het bedrijfsleven worstelt. "Veel bedrijven zijn bovendien geschrokken van het uit de hand lopen van de kosten van mobiele telefonie. Zij willen die fout niet nog eens maken en eisen vergaande controle over de kosten van mobiel dataverkeer. IT-afdelingen verkeren bovendien in grote verwarring vanwege de hoeveelheid en diversiteit van mobiele apparatuur waar ze tot nog toe slechts hoefden te kiezen uit een pc- en een serveraanbod." Controle Cleevely signaleert dat alle partijen in de waardeketen zoeken naar manieren om controle te krijgen over de nieuwe markt. "Met wie ga je als bedrijf in zee?", vroeg hij zich af. "Richt je je tot de grote leveranciers als SAP en Siebel? Of juist de middelwarebouwers of de mobiele-telecombedrijven? Nu zien we vaak dat bedrijven sterk leunen op systeemintegratoren. Maar het MKB, dat grote voordelen zou kunnen hebben van mobiele datadiensten, maakt nauwelijks gebruik van deze dienstverleners." De zakelijke markt is ook niet als een geheel te benaderen, vindt Pieter Knook, de hoogste baas van Microsofts divisie mobiele en embedded apparaten. "Grote bedrijven hebben IT-afdelingen die precies weten wat ze willen. MKB-ondernemingen zonder IT-staf willen een ‘out of the box’-product." De telecombedrijven doen erg hun best die nieuwe markt van mobiele datadiensten naar zich toe te trekken door zich als IT-dienstenleverancier te presenteren, constateert Larry Srader, vice-president Strategy Global Communications Industry van Unisys. Volgens Srader moeten deze bedrijven echter eerst een metamorfose doormaken. "Telecombedrijven zijn gewend voor omzetgroei naar een nieuwe technologie te zoeken. Technologie is echter hooguit de ultieme facilitator. Het gaat om de dienstverlening die inspeelt op behoefte in de markt. In praktijk laten maar weinig telecombedrijven die houding zien." Knook constateert tevens dat telefonieaanbieders niet gewend zijn te onderhandelen met IT-afdelingen. "Voorheen onderhandelden ze over tarieven. Nu gaat het over de vraag welke poort in de firewall open moet staan." Ontwikkeling Volgens Nokia’s topman Jorma Ollila is de markt voor zakelijke mobiele datadiensten nog erg in ontwikkeling. "We moeten nu eerst uitzoeken wat de beste stappen zijn." Nokia werkt onder meer samen met IBM om applicaties voor de verkoop- en buitendienst te ontwikkelen. Citrix Enterprise denkt veel vraagstukken ineens te kunnen oplossen met ‘thin client’-technologie. "Beveiliging speelt dan geen rol meer, want elke sessie is volledig versleuteld", zegt Keith Turnbull, Citrixs vice-president productontwikkeling. "Er blijven bovendien geen gegevens achter op het mobiele apparaat. Bij verlies of diefstal heeft niemand er wat aan. Maar belangrijker nog: de mensen die de bedrijfsapplicaties hebben gebouwd kunnen met hun vertrouwde tools de toepassing mobiel ontsluiten." Willen mobiele datadiensten aantrekkelijk worden voor bedrijfstoepassingen, dan moeten telecombedrijven eerst de prioriteit van data verhogen ten opzichte van spraak, vindt Oracle’s marketingdirecteur Wireless and Voice, Eric Lagier. "Als je nu mobiel een synchronisatie doet of een Citrix-applicatie draait, is de huidige keuze verwoestend voor de prestaties van het geheel."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in