Werven via softwarecode
Jente Kasprowski, online marketing & e-commerce specialist, die ‘een SEO-dingetje aan het bekijken was in de code’, wijdde een post op LinkedIn aan de stunt van Booking.com en de reacties waren overwegend positief.
De boodschap die de ontwikkelaars van Booking.com verstopten in de code van de boekinssite luidt: ‘You know you could be getting to paid to poke around in our code? We’re hiring designers and developers to work in Amsterdam: http://www.workingatbooking.com/’.
“Fantastisch!”, reageert een softwarearchitect op LinkedIn. “Het is goedkoper dan adverteren en je hebt gelijk een filter op mensen die weten waar het over gaat.”
Geen commentaar
Booking.com laat ons weten geen toelichting te willen geven op de actie. Alleen al in Amsterdam neemt Booking.com zo’n 100 IT’ers per maand aan. Op dit moment zoekt Booking voor het kantoor in Amsterdam 29 softwareontwikkelaars, waaronder Principal Developers, Back-end Developers, Mac Engineers, Android Developers, Software Quality Specialists, iOS Developers, Full Stack Developers, Technical Leads en Data Engineers.
Niet nieuw
De methode is niet helemaal nieuw. Fox-IT experimenteerde eerder al met een vergelijkbare wervingsmethode. “Vroeger stond bij ons in de comments van de HTML iets in de trant van ‘Goed dat je in de code kijkt, neem contact op met …… om te solliciteren’”, vertelt Roxy Spaargaren van Fox IT. Waarom het beveiligingsbedrijf is gestopt met deze wervingstactiek is haar niet helemaal duidelijk.
Het bedrijf Intracto zegt in de robot.txt ook dergelijke code te verstoppen. “Bij ons staat er “Als je dan toch in onze robots.txt zit te lezen, kijk dan ineens naar onze digital marketeer vacatures op www.intracto.com/jobs.” Dries Aerts, sr Digital Expert & Data Analyst bij WAD (We Are Digital) zegt onlangs iets vergelijkbaars te hebben gezien op een andere site. “Jammer genoeg hadden ze meer tijd gestoken in dat stuk dan een cleane code.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee