Succesvol verbinden binnen de platformeconomie
De digitalisering van de samenleving en de opkomst van sociale media en mobiele apparaten liggen hieraan ten grondslag. Door deze verbinding zijn er wereldwijd flexibele platformen ontstaan die mensen, organisaties en producten en diensten met elkaar koppelt. Met als reden: elkaar versterken en ervoor zorgen dat er aan de vraag van de consument wordt voldaan. Dit vormt ook de basis van wat we nu de ‘platformeconomie’ noemen.
Platformeconomie en IT
Ook binnen de IT ontstaan steeds meer platformen, waarbij koppelingen met en integraties tussen systemen essentieel zijn. Vandaag de dag gebruikt iedere organisatie digitale bedrijfsapplicaties ter ondersteuning van bedrijfsprocessen. In het verleden werkten deze applicaties afzonderlijk van elkaar, maar tegenwoordig zijn er steeds meer bedrijven die met eigen oplossingen platformen bouwen, zoals het cloudplatform van Salesforce.com met applicaties voor sales, marketing, klantcontact en samenwerking. De toepassingen zijn geïntegreerd met centrale data, wat zorgt voor efficiency binnen organisaties.
Voorwaarden voor een succesvol platform
Om een IT-platform tot een succes te maken, zijn er drie voorwaarden waar een organisatie rekening mee moet houden:
- Technologisch: oplossingen moeten met elkaar gekoppeld kunnen worden. Deze integratie is zeer belangrijk om data uit te wisselen. Door bijvoorbeeld via API’s of webservices verbinding te leggen, ontstaat er een hybride platform, waarin toepassingen van zowel de eigen organisatie als die van derden kunnen draaien.
- Commercieel: het is belangrijk om afspraken te maken met de betrokken partijen binnen het platform: wie is verantwoordelijk en hoe ziet het financiële plaatje eruit?
- Juridisch: wanneer er met verschillende partijen gewerkt wordt, moet duidelijk afgestemd worden wie er verantwoordelijk is voor welk deel op het platform. Stel het platform functioneert om welke reden dan ook niet, dan is het belangrijk om te weten wie er op dat moment verantwoordelijk is voor het helpen van de klant. Door dergelijke scenario’s uit te werken, is van te voren precies duidelijk waar iedere partij aan toe is. Er zijn momenteel nog geen standaarden voor, dus het advies is om te varen op de kennis en ervaring van de leidende partner in het IT-platform.
Door deze drie factoren in het achterhoofd te houden bij het bouwen van een IT-platform of wanneer er een samenwerking aan wordt gegaan, is succes binnen handbereik. Verbinden en samenwerken vormen de basis voor een efficiënte organisatie die ook klantgerichter kan werken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee