Overslaan en naar de inhoud gaan

DSL populair in Europa en verguisd in VS

– DSL neemt aan belang toe voor voormalige staatsmonopolies als KPN. Dat constateert de Duitse investeringsbank WestLB Panmure in een rapport. In 2005 krijgt volgens de onderzoekers 70 procent van de internetgebruikers toegang via Digital Subscriber Line (DSL), dat hoge snelheden biedt via normale telefoonlijnen. De traditionele telecombedrijven zullen in dat jaar 10 tot 20 procent van hun omzet halen uit DSL-diensten.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Een bijkomend voordeel voor de telecombedrijven is dat DSL-abonnees een extra reden krijgen om voor vaste-lijntelefonie bij hun bestaande aanbieder te blijven. Traditionele telecombedrijven hebben volgens de bank een voorsprong bij het aan de man brengen van de breedbandinternetvoorziening op telefoonlijnen. Nieuwe aanbieders zouden teveel gebukt gaan onder zware concurrentie. Het rapport beperkte zich tot de vijf grootste Europese telefoonmarkten Duitsland, Frankrijk, Italië, Engeland en Spanje. Vooral Deutsche Telekom doet het volgens de onderzoekers goed in de DSL-markt. De Duitse telecomaanbieder verwacht aan het eind van dit jaar meer dan twee miljoen DSL-aansluitingen te hebben gerealiseerd. Daarmee neemt Duitsland in aantal DSL-lijnen, na Korea, wereldwijd de tweede plaats in. In de VS krimpt de markt voor DSL-hardware volgens het onderzoeksbureau RHK. Ook de groei van het aantal DSL-abonnementen zou in Amerika afnemen. Ten opzichte van vorig jaar zou het aantal DSL-abonnementen volgens RHK dit jaar met 67 procent groeien. Volgend jaar zou de groei 47 procent bedragen. DSL heeft in de VS te lijden onder internettoegang via de kabel. Dit laatste is goedkoper en op meer plaatsen in het land beschikbaar. Tot 2005 blijft volgens RHK kabel in de VS belangrijker dan DSL bij het verkrijgen van internettoegang. Het bureau meldt dat de markt voor DSL-hardware in de eerste helft van dit jaar met 6 procent is geslonken tot een omzet van 729 miljoen dollar, vergeleken met de 778 miljoen dollar omzet in de eerste zes maanden van 2000. Volgens RHK blijft de Amerikaanse DSL-markt voorlopig krimpen. Dit zou te wijten zijn aan het faillissement van een aantal kleine DSL-aanbieders, waardoor het aantal alternatieven afneemt. Alcatel is met een aandeel van 49 procent marktleider op het gebied van DSL-hardware, gevolgd door Lucent Technologies met een aandeel van 19 procent. Cisco is derde met een marktaandeel van 15 procent. (svm)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in