EU akkoord met digitale tachograaf
De gangbare, mechanische apparaten leggen het rijgedrag vast op een papieren schijfje. Het nieuwe systeem bestaat uit een toestel dat vast is ingebouwd in het dashboard van de vrachtauto of bus en een losse chipkaart voor de bestuurder. De digitale tachograaf registreert automatisch tijd, snelheid en afgelegde afstand. Deze gegevens blijven gedurende een jaar in het interne geheugen bewaard. Het toestel omvat een klein beeldscherm en een printer. De specificaties schrijven verder voor dat een draagbare computer het geheugen moet kunnen uitlezen. De bestuurder krijgt een waarschuwing als hij het maximaal toegestane aantal uren achter het stuur overschrijdt. Volgens de Europese Commisie kan met het apparaat minder makkelijk worden geknoeid. Verder heeft gebruiksgemak veel aandacht gekregen. De smartcard met ingebouwde microprocessor moet worden uitgegeven door de lidstaat waar de chauffeur woont. Deze chipkaart houdt alle gegevens van de afgelopen 28 dagen vast. Vrachtwagens en autobussen in de lidstaten van de Europese Unie moeten binnen twee jaar met het systeem zijn uitgerust. De Europese Commissie denkt met de digitale tachograaf zowel de arbeidsomstandigheden van beroepsrijders als de verkeersveiligheid te kunnen verbeteren. (gke)