EU akkoord met twee B2B-marktplaatsen
Volgens het directoraat-generaal voor mededinging brengen de voorgestelde marktplaatsen de vrije concurrentie niet in gevaar. De beide internetportalen zijn zonder onderscheid toegankelijk voor alle potentiële deelnemers. Het staat de leden vrij om online of offline zaken te doen. Bovendien willen Eutilia en Endorsia niet als inkoopcombinatie optreden maar uitsluitend als intermediair. Vertrouwelijke informatie zal bij de virtuele markten in veilige handen zijn, aldus de EU. Commercieel gevoelige gegevens zullen niet toegankelelijk zijn voor derden, door gebruik van firewalls en andere beveiligingsmethoden. Eutilia wordt eigendom van elf grote elektriciteitsproducenten in Europa, waaronder Nuon en United Utilities uit Nederland. Elke participant krijgt 8,5 tot 9,8 procent van de aandelen. Endorsia is een initiatief van vijf fabrikanten van machines en onderdelen voor de industrie. De participanten zijn twee Zweedse, enkele Amerikaanse en een Duitse onderneming. De aandelen worden gelijkelijk verdeeld. De Europese Commissie stelt vast dat business-to-business (B2B) marktplaatsen steeds meer gemeengoed worden. Volgens de EC kunnen dergelijke virtuele markten de concurrentie bevorderen doordat ze de markt doorzichtiger maken. Ook zouden ze kunnen leiden tot grotere doelmatigheid doordat het zoeken naar informatie, producten en diensten sneller en goedkoper verloopt. (gke)