EU start offensief tegen spammers
In Nederland wordt de bestrijding van spam geregeld in de nieuwe telecomwet die nu ter beoordeling ligt in de Eerste Kamer. Minister Brinkhorst van Economische Zaken heeft daarin vastgelegd dat telecomtoezichthouder Opta het meldpunt moet worden voor klachten over spam. Onduidelijk is echter wat Opta precies gaat doen met die klachten. Op schriftelijke vragen die PvdA-parlementariër Martijn van Dam in november vorig jaar stelde, antwoordde de minister deze week dat Opta wel klachten zal registreren en indien nodig handhavende maatregelen zal inzetten. "In de media heeft Opta willen aangeven niet te kunnen garanderen dat elke individuele klacht over spam kan worden opgelost vanwege het internationale karakter van spam." Opta heeft vorig jaar echter ook aangegeven niet in staat te zijn op individuele klachten in te kunnen gaan, maar slechts uit de verzamelde klachten te kunnen afleiden of actie tegen een spammer noodzakelijk is. Individuele genoegdoening, zoals de EC wil, zal Opta waarschijnlijk niet kunnen verzorgen. Van Dam toont zich toch tevreden met het antwoord van de minister. "Zodra echter blijkt dat Opta geen individuele klachten behandelt, heeft de minister een probleem", waarschuwt hij. Van Dam had echter liever gezien dat het meldpunt spamvrij.nl dat spontaan is opgericht, subsidie van de minister krijgt. "Dit heeft bewezen te werken, maar dreigt nu financieel te stranden." Van Dam hekelt de lakse houding van de minister ten aanzien van dit onderwerp. "Hij wil alleen een Europees meldpunt. Dit soort zaken Europees opzetten, is vragen om vertraging." Ook Karin Spaink van spamvrij.nl vindt dat de minister de ernst van het probleem onderschat. "Een actieve aanpak is nodig."