Europa en notebooks stimuleren pc-verkoop
Dell breidde zijn aandeel op de wereldmarkt uit van 18,5 naar 18,9 procent. HP bleef stabiel op 15,4 procent en IBM viel terug van 5,5 naar 5,1 procent. In de Emea-regio moet Dell genoegen nemen met de tweede positie, al groeide zijn marktaandeel van 12,9 naar 13,6 procent, terwijl koploper HP van 18,2 naar 17 procent afzakt. Het Taiwanese Acer rukt op van 6,9 naar 8,3 procent. Ook Fujitsu Siemens boekt terreinwinst: van 7,5 naar 8,1 procent marktaandeel. IBM zag zijn marktaandeel slinken van 5 naar 4,5 procent._ De vervangingsgolf in het Europese bedrijfsleven rolt langer door dan verwacht. Notebooks bleven volgens IDC de groeimotor, zowel op het werk als thuis, met een verkooptoename van bijna 30 procent. Het aantal verkochte bureau-pc’s nam met bijna 10 procent toe. Nederland blijft licht achter bij de Europese scores. De totale pc-verkopen groeiden hier met 11,8 procent tot 555.000 stuks, meldt IDC-analist Ian Gibbs. Terwijl de verkoop van desktops slechts met 5,6 procent steeg tot 363.000, gingen er 25,8 procent meer notebooks (192.000 stuks) over de toonbank dan vorig jaar. Ook Gartner publiceerde cijfers over het eerste kwartaal. Volgens dit onderzoeksbureau is de wereldmarkt met 10,3 procent toegenomen tot 50,4 miljoen pc’s. Gartner dicht Dell een marktaandeel toe van 16,9 procent en HP van 13,9 procent._ Zowel IDC als Gartner verwacht dat de groei voor het hele jaar onder de 10 procent blijft. Na dit jaar zal de groei verder afnemen.