Europa gelooft weer in softwareonderzoek
000 manjaren aan R&D, ofwel een budget van 1,4 miljard euro, voor een derde opgehoest door de nationale overheden. Niet anders dan in het Mehring-tijdperk geldt overigens nog steeds dat ruwweg de helft van de deelnemers aan projecten met een ITEA-stempel tevergeefs bij hun overheid aanklopt voor een bijdrage. En dat terwijl de deelnemende landen zich hebben verplicht om de goedgekeurde R&D-projecten te subsidiëren.
Natuurlijk waarschuwde ook Haggenmüller voor de Amerikanen en de Japanners, die beide per hoofd van de bevolking het dubbele uitgeven aan R&D. Voorlopig echter loopt Europa nog voorop op die gebieden waarop de ITEA-projecten zich richten: automotive, telecom en consumentenelektronica.
De voortekenen voor de volgende achtjarige periode onder de vlag ITEA 2 lijken gunstig. Notoir wanbetaler Italië heeft beterschap beloofd en de Franse minister van EZ, Francois Loos, deelde persoonlijk mee dat de Franse overheid voor dit en volgend jaar 24 miljoen euro had vrijgemaakt voor ITEA 2, want ‘ICT is in zijn eentje goed voor 40 procent van de industriële groei’.
Ook Duitsland, in het door Frankrijk, Nederland en Spanje gedomineerde ITEA 1 slechts een kleine speler, zegde een forse extra bijdrage toe. Bovendien gaat ITEA 2 nauw samenwerken met de nieuwe ‘instrumenten’ uit het zevende Kaderprogramma van de Europese Unie zoals het Joint Technology Initiative ‘Artemis’ – voor ‘embedded and intelligent systems’. De ‘offices’van ITEA 2 en Artemis hokken binnenkort zelfs samen op de Eindhovense High Tech Campus. De gedeelde financiering maakt de kans dat projecten verwezenlijkt worden groter. ITEA 2 mikt op 20.000 R&D-manjaren, goed voor een budget van 3 miljard euro.
Het project Service Infrastructure for Realtime Embedded Networked Applications (SIRENA) won dit jaar de ITEA achievement Award. SIRENA maakt een service oriented architecture mogelijk op het niveau van ingebouwde micro-elektronica, waardoor bijvoorbeeld apparaten van diverse leveranciers in een auto met elkaar kunnen communiceren en de airbag automatisch wordt uitgeschakeld als er een kinderzitje op de voorbank wordt geplaatst. De lage kosten per apparaat – minder dan 5 euro voor software en controller – maken SIRENA ook rendabel. De deelnemers aan het winnend consortium, waaronder Siemens, Schneider en Capgemini, gebruiken het platform in hun producten. Microsoft implementeert de protocollen in Vista.