Europa volgt Vlaamse pilot op de voet
Bij afwijkende hartritmes krijgt de dienstdoende verpleger een melding binnen via Microsoft Messenger op zijn of haar Dect-telefoon. De melding bestaat uit de naam van de patiënt en informatie over om wat voor soort alarm het gaat.
“Dit systeem heeft behoorlijke beperkingen”, zegt Erik Billiet, hoofd van de Biomedical Technical Department (BTD) van Universitair Ziekenhuis Gent. “Een van de nadelen is het gebrek aan redundancy, terwijl de server nog wel eens down kan zijn. Andere minpunten zijn de trage responsetijd en het feit dat de Dect-telefoons alleen tekstboodschappen kunnen ontvangen, terwijl beelden soms gewenst zijn.”
Daarom besloot Billiet, na overleg met de ICT-afdeling, contact te zoeken met Philips - de fabrikant van de apparatuur waarmee gemonitord wordt - en Cisco Systems – de leverancier van het WiFi-netwerk in het ziekenhuis - om te onderzoeken of dit niet anders kan. Dat bleek het geval. De afgelopen drie maanden vond een pilot plaats, waarbij werd overgestapt van het e-mail-Dect-systeem naar het zogenaamde Waveform Paging-systeem. Bij dit systeem wordt gebruik gemaakt van Internet Protocol (IP)-telefonie. De hartbewakingsafdeling – die bestaat uit 16 bedden – werd voor het project uitgerust met 9 accesspoints en 6 draadloze IP-telefoons. Het WiFi-netwerk dat bij het systeem gebruikt wordt, was al operationeel in het Belgische ziekenhuis. De Patient Monitoring Gateway van Emergin vertaalt de data die afkomstig is van de draadloze apparatuur van Philips en geeft dit door aan CallManager, een applicatie van Cisco.
Alarm met beelden
De dienstdoende verpleger krijgt bij een alarm op zijn mobieltje niet alleen door om welke patiënt het gaat en om wat voor soort alarm, maar kan ook de ECG-beelden die vlak voor en vlak na het bewuste alarm door de draadloze kastjes van Philips zijn gemaakt bekijken. Billiet: “Er kan dus meteen ter plekke worden ingeschat of actie noodzakelijk is, of dat het om een vals alarm gaat of een niet acute situatie. Op die manier hoeft er veel minder heen en weer te worden gelopen tussen de kamers waar de verpleger zich bevindt, de kamer waar de patiënt ligt - een verpleger heeft doorgaans dienst op vijf of zes verschillende kamers tegelijk - en de centrale desk waar alle gegevens binnenkomen. Dit verbetert de productiviteit aanzienlijk.” Bovendien hoeft er geen verpleger meer permanent achter de centrale desk te zitten om de data van alle patiënten in de gaten te houden. “De persoon die dat voorheen deed, kan gewoon rondlopen en zorgtaken uitvoeren. Als er iets aan de hand is, ziet hij/zij dat op het mobieltje.”
Een ander voordeel is dat het systeem veel sneller werkt dan bij Dect-telefonie. “De responsetijd is nog maar een seconde, vergeleken met enkele tot soms wel 30 seconden bij het oude systeem. Niet geheel onbelangrijk bij dit werk, waar seconden het verschil kunnen maken tussen leven en dood.”
Volgens Billiet is het verplegend personeel erg tevreden over het systeem. “Ze hebben al om extra functionaliteiten gevraagd, zoals het kunnen uitzetten van het alarm via het mobieltje, in plaats van via de centrale desk, mits strikte veiligheidscodes worden gebruikt. Ook de weergave van de bloeddruk en het zuurstofgehalte in het bloed in de display is een wens voor de toekomst. Verbeterpunten zijn de korte levensduur van de batterij van de IP-telefoons en het kleine lettertype. “Maar ik heb begrepen van Cisco dat er momenteel hard aan wordt gewerkt.”
Belangstelling
Het is de bedoeling dat het systeem op korte termijn ook op andere medium care afdelingen in het UZ Gent wordt uitgerold. Het UZ Gent is het eerste Europese ziekenhuis waar een dergelijke pilot plaatsvindt. De pilot wordt dan ook met interesse gevolgd door verschillende Europese ziekenhuizen die beschikken over een WiFi-netwerk en aan het onderzoeken zijn welke extra functionaliteiten kunnen worden toegepast. In de Verenigde Staten lopen inmiddels bij 9 ziekenhuizen soortgelijke pilots.