HP blijft koploper Europese pc-markt
Dell wist zijn marktaandeel in de Emea-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) te vergroten van 12,9 tot 13,6 procent. Relatief sterk was de groei van Acer, dat van 6,9 naar 8,3 procent marktaandeel opklom. Ook de Japans/Duitse combinatie Fujitsu Siemens boekte terreinwinst: van 7,5 naar 8,1 procent marktaandeel. IBM zit nog wel in de Europese topvijf maar zag zijn marktaandeel wel slinken van 5 naar 4,5 procent. De zakelijke markt bleef gezond groeien; van de eerder verwachte groeivertraging doordat de vervangingsgolf in het bedrijfsleven over zijn piek heen zou zijn, blijkt vooralsnog geen sprake. In totaal gingen in het eerste kwartaal in Emea 15,25 miljoen pc's over de toonbank. In de overeenkomstige periode in 2004 waren dat er 13,18 miljoen. Notebooks bleven volgens IDC de groeimotor, zowel in de zakelijke markt als onder consumenten, met een verkooptoename van tegen de 30 procent. Het aantal verkochte bureau-pc's nam met bijna 10 procent toe. (Geert Kelfkens) Zie ook:Europa zorgt voor sterke groei pc-markt - 18 april 2005